(13.) San Francisco - kritický pohled na vysněnou Kalifornii
tramvají po centru San Francisca Jorgos Milonas
Přelet z Tokya se odehrál navzdory mé nechuti pro dlouhé lety velmi příjemně. Vedle nás seděli Japonci letící za svými dětmi, které v USA studují a tak se rozhovor točil okolo právě získaných zkušeností a zážitků cesty po Japonsku, které jsme takto prověřovali a doplňovali, než jsme všichni upadli únavou do hlubokého spánku.
V San Francisku, městě tisíce klišé, jsme si brzy připadali jako doma. Město je formováno stovkou menšin, které se na jeho na tváři podepsaly jako šminky na krásné modelce. Zajímavé části města lze při troše fyzické kondice prolézt pešky a zbytek jsme si doplnili historickou tramvají a autem z půjčovny. Obligátní „historické“ památky jsme zhlédli skrz objektiv fotoaparátu. Ubytování přímo ve Fisherman‘s Wharf doporučujeme všem, kteří mají málo času…Alespoň jednou jsme si dovolili místní kraby a langusty, jinak se dá velmi výhodně stravovat u italů, číňanů a mexičanů.
Stoletá tramvaj, a nejen ta naše, byla bravurně řízená černochem, který svou hrdost, že je mašinfíra zdůrazňoval hlasitými povely na všechny strany. Systém pohonu zdejších tramvají je jednoduchý – všechny visí na jednom okružním laně a připojují se k němu nožní nebo ruční spojkou podle potřeby. Návštěva v muzeu tramvají vyjasnila poslední technické otázky a výstavka fotografií připomínající velké zemětřesení, které zpustošilo celé město, jen doplnila představu hororu, který způsobilo.
Krátký výlet ca. 20 km za Golden Gate Bridge s krásným pohledem na Alcatras nám zase jednou připomněl, jak je svět malý: v rybářském hudebním „saloonu“ v přímořské vesničce Sausalito hráli tmavší muzikanti jazz. V pauze se přišli občerstvit k baru, slovo dalo slovo a dozvěděli jsme se, že jsou vlastně studenti klasické muziky z Ria, a že jejich nejmilejší skladatel je Smetana a Janáček, jehož Janůfu právě nastudovali, a že nic krásnějšího neznají…(jak máme být pak skromní ?)
Cestu zpět do SF jsme si zpestřili návštěvou pralesa Muir Forest se sekvojemi, jako by předehru toho, co nás čekalo v národních parcích…už se stmívalo a málem jsme zapoměli, že auto jede na benzín a s poslední kapkou jsme vyvázli z bryndy v hlubokém lese…
Čínské město v SF je dnes už jen turistickou atrakcí první třídy, i když Čínané jsou praví a většina mluví špatně anglicky navzdory pobytu v USA ve třetí generaci.
Některé čtvrtě silně pomínají starou Evropu a monumentální stavby jako Pallace of Arts kopirují antiku. Opočivadla a „technické“ přestávky na pěších tůrách městem jsem vybíral podle národností a když nám v prázdné hospodě, jako jediným návštěvníkům objednal hospodský dva muzikanty, tak je jasné, že nám bylo za těžko hned tak odejít a putovat dál…
Velkým zklamáním po obsahové stránce, byla návštěva SF MOMA, muzea moderního umění, které má ty klasické a jinak nedostupné fláky Pollocka, Lichtenstejna nebo Rothko(witze) a pod. jen v depozitu a ukazuje současné umělce – nic proti tomu - ale bez ladu a skladu, tak jako jsme to později zažili i v LA. Přesto patří MOMA k programu, jeho terasa se sochami uprostřed mrakodrapů, budova sama, postavená švýcarským architektem Bottou stojí za návštěvu.
SF patří k nejevropštějším americkým městům, přesto by nás nelákalo zde žít. Povrchnost a špína, špatné služby a ignorance obyvatelstva s migračním pozadím začíná převládat. S tímto vývojem se setkáváme na každém kroku a pomalu ale jistě převažující latino element se nestal naším favoritem.
Takže, bez stesku sedáme do auta a vyrážíme směrem na jih, jedeme stovky kilometrů mezi plantážemi pomerančů, přes národní parky na okraji pouště, na svazích vysokých hor, do LA.
Sekvoje a LA budou příští pondělí Ahojirka
Jiří W. Pollak
Malíř Dalibor Říhánek vystaví ….v Chotěšovském klášteře
Obrazy, grafiku, kresby a gobelíny, s lehce spirituálním podtextem a nepřehlédnutelnou špetkou erotiky. Některé práce se dovolávají setkání s biblickými motivy, antickou tématikou, symboly z dávného Egypta, surealismem a kubismem
Jiří W. Pollak
Praha Oskara Kokoschky v Curychu
Kunsthaus ukazuje díky 250 vzácným exponátům kompletní, chronologickou retrospektivu světoznámého malíře s českými kořeny, expresionisty Oskara Kokoschky.
Jiří W. Pollak
Modrý a růžový Picasso naposledy ?
15.2. doplněno: Bazilejská Fondation Beyeler, otevřela 2.února, po několikaleté přípravě, brány výstavou Pabla Picassa. K vidění a obdivu budou ta nejvzácnější díla z umělcova „modrého a růžového “ období.*
Jiří W. Pollak
Bývalý uprchlík daroval Kunsthausu umění za miliardu
Světoznámá sbírka Wernera Merzbachera se přestěhuje jako dar do Curyšského muzea. Mecenáš označil dar jako "dík zachráněného dítěte" za jeho přijetí do Švýcarska před 80 lety*.
Jiří W. Pollak
Czech Press Photo šláplo hodně vedle
Vítězem soutěže pořádané Czech Press Photo, se stala instrumentalizovaná fotka, zneužitá k politické propagandě. Ať nevědomky, nebo cíleně, je vlastně jedno. Je to ostuda. Opožděná kritika soutěže je lepší než mlčet.
Jiří W. Pollak
Kousek jižní Francie – Arles, Avignon, Nîmes etc. pro začátečníky
V trojúhelníku mezi Montpellier, Orange a Marseille leží krásná a na historické památky bohatá krajina. Již jeden týden stačí, obsáhnout ty nejzajímavější.
Jiří W. Pollak
Irská republika pro zvídavé individualisty
O Irsku se píše hlavně v souvislosti se stále napjatou situací v severním Irsku a Spojeném království... V „Republice“ je ale skoro všechno jinak. Irsko je v euru, nepřemýšlí o opuštění EU, nepoužívá se míle, ale jezdí se v levo.
Jiří W. Pollak
Medellín - centrum drog a hnízdo vrahů ?
Kolumbie, Medellín - cesta za poznáním a kulturou. Medellín bylo ještě před deseti lety město s největším počtem vražd denně na světě. Dnes je klid a Medellín se rozrůstá obrovským tempem - tvrdí Dr. Petr Beránek.
Jiří W. Pollak
Škodovky a jiné křižníky na Kubánských silnicích
Dovozní embargo donutilo Kubánce pečovat o vozový park, tak jak byl a proto se tam americké bouráky z 50. a 60. let zachovaly dodneška. Jejich stav je ale značně vzdálený od výbavy původních modelů, vyjímky spočítáte na prstech.
Jiří W. Pollak
Expresionista Ernst Ludwig Kirchner - 160 obrazů v Kunsthausu
Ernst Ludwig Kirchner byl spoluzakladatel „Brücke“ a patří mezi světoznámé avantgardisty. V Německu byl za nacizmu zařazen na listinu dekadentních umělců. Jeho díla byla stáhnuta, rozkradena a dokonce pálena.
Jiří W. Pollak
Hvězda mezi fotografy, Annie Leibovitzová – vystavuje i v bývalých továrnách
Úspěchy, vyznamenání, skandály a extravangance Leibovitzové by naplnily celou knihu. Velkoformátové fotografie Leibovitzové vlastní všech 15 nejvýznamnějších muzeí na světě, od New Yorku, přes Amsterodam až po Petrohrad a Tokyo.
Jiří W. Pollak
Claude Monet Pictus - fotoreportáž z výstavy
Sofistikovaný výběr obrazů velkého malíře dělá z výstavy ve Fondation Beyeler jedinečný zážitek. Komu se už podařilo zapůjčit např. šest obrazů Charing Cross bridge, 1902 - 4, z šesti různých sbírek ?...nebo troje "Kry na Seine"?
Jiří W. Pollak
Geniální Claude Monet – v Bazileji
Fondation Beyeler shromáždila 62 děl - mezi nimi je patnáct obrazů, které jsou vystavovány jen velmi zřídka. Několik pláten ze soukromých sbírek nebylo na veřejnosti ukázano ještě nikdy - v Bazileji mají tudíž premiéru.
Jiří W. Pollak
Tři miliardy za metrovou sošku – to je Alberto Giacometti
S velkým předstihem oznámená a netrpělivě očekávaná výstava prací Alberta Giacomettiho v curyšském Kunsthausu byla právě otevřena a obsahuje 256 exponátů ! aneb cestování za kulturou...
Jiří W. Pollak
*Fundació Joan Miró, Barcelona*
Muzeum „Fundació Joan Miró“, s jednou z největších sbírek mistrovy tvorby, se nachází na kopečku Montjuic a je architektonickým skvostem. Z terasy muzea se návštěvníkům otvírá překrásný pohled na téměř celou Barcelonu.
Jiří W. Pollak
Kandinsky a Marc - „Modří jezdci“
1911 se v Mnichově na stejnojmenné výstavě představili avantgardisté, kteří zahájili novou uměleckou epochu. ‚Modrý jezdec‘ byl i almanach, vydaný oběma přáteli v roce 1912...cítím i snahu mezinárodně zviditelnit německou tvorbu.
Jiří W. Pollak
Barcelona - podzimní víkendový cíl
Barcelona se za posledních 30 let zásadně změnila - zvláště kvůli olympiádě 1992 byly celé čtvrtě města upraveny a turistické atrakce byly uvedeny na aktuální úrověň. Městská doprava doznala největší rozmach právě díky olympiádě.
Jiří W. Pollak
Francis Picabia – kariéra jako umělecká opereta o dvanácti dějích, aneb „Jak se vám líbí?“
Není snad výtvarného směru, ve kterém by Picabia alespoň trochu neexperimentoval. Všechny ostatní zvládl i ekonomicky, včetně Pin-up - hodně vyjadřuje nadsázka: "jako člověk usvědčen, ale jako umělec neodsouzen"..chytrému napověz
Jiří W. Pollak
Alexander Calder - vynálezce mobile, plechové sny velkého kluka, aneb o křehké rovnováze
Calder je světový umělec, s Evropou pevně spojený Američan, který se celý život zabýval nezaměnitelným zviditelněním cirkusu a rovnováhy
Jiří W. Pollak
Od Chagalla po Maleviče - ruská avantgarda 1905 -1932, jak ji možná neznáte...
Umělecké směry, impresionismus, kubismus až po modernu, se na západě vyvíjely téměř půl století. V Rusku se tento přerod odehrál podstatně živelněji, za pouhé dvě dekády, přičemž tam navíc přibylo ještě několik specifických proudů
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 61
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 925x