Hrál pro mne sám Gershwin - za 3 miliony

Toto tvrzení je nesmysl, řeknete si…ale hned dokážu opak. Před více než sto lety se zruční mechanici snažili napodobit a automatizovat podání hudebních skladeb. Dnes to lze docílit, v nevídané kvalitě, na koncertním křídle...

 Klavír Arabesque v předváděcím sále, v pozadí je Red Pops

Firmě Steinway se daří již tradičně stále ještě vylepšovat zdánlivě perfektní vlastní piána, klavíry a koncertní křídla. Konkurence se jí bojí a „žije“ vedle ní a jejím stínu. Jen v Asii má Steinway dva konkurenty, alespoň co se kvality týče, ale zatím určitě ne v prestiži.

80 % pracovních úkonů na Red Pops, Heliconii a na replice Louis XV. je ruční práce

Steinway se již před několika lety odvážil do světa elektroniky, když založil vlastní kybernetické laboratoře za účelem vědecky zkoumat nové možnosti užité hudební elektroniky. „Digitalizace“ je to magické slovíčko, které slyšíme denně a ta se nevyhnula ani hudbě. Specialisté IT jsou schopni přepsat a reprodukovat hudbu, čistit historické nebo poškozené nahrávky a samozřejmě vylepšovat sound, což se hojně využívá v moderní zábavné hudbě.

IT oddělení klavírní firmy se sídlem v Hamburku se ujalo syntézy optického vjemu, sluchové pochoutky a schůdné obsluhy stávajících špičkových děl pro klavír. Stručně řečeno, žádná reprodukce není tak perfektní jako hra na ten či onen nástroj 1 :1. Šlo tedy o to, synchronizovat filmové či videové záznamy koncertů slavných interpretů s jejich originálním zvukem klavíru (tonu a barvy) bez reproduktorů.

 
mechanika pedálů a kladívek je řízena softwarem a impulzy o nevídané frekvenci

Po letech experimentů se podařilo sestrojit komplexní elektronickou mechaniku, která nemá na světě obdoby. Systém Spirio obsluhuje kladívka klavíru a jeho struny tak, že každá klávesa je schopna reprodukovat až 1020 dynamických odstínů úderu díky 800 digitálních signálů za sekundu. Pedály rozeznají až 256 pozic.  Špičkový klavír, může to být i ten, na kterém hrál onen slavný interpret, pak hraje koncert jako by jeho prsty. Na plátně se naprosto synchronně odvíjí filmový snímek koncertu a ze strun klavíru se živě line nejlepší autentická hra, jako z ruky mistra, bez reproduktorů ...

 klavír hraje sám dle výběru z archívu na I-Padu
Hračka, drahá hračka, řeknete si? Jak pro koho. Na klavír se dá totiž hrát i osobně, konvenčně i špičkově koncertantně a bez jakékoliv újmy na kvalitě. Je to prostě 100 % Steinway.

Mechanicko-elektronický „System Spirio“ zabudovaný do atraktivního klavíru Red Pops je prodejním hitem firmy Steinway & Sons. Samozřejmě, že se dá aplikovat i do jiných, vybraných, klavírů. Obsluha systému je tak jednoduchá, že ji zvládne každé dítě – často rychleji než méně zruční dospělí. Součástí Spiria je nejen klavír, ale iPad s archívem nahrávek. Steinway postupně archív rozšiřuje a jeho aktualizace je pro majitele klavíru zdarma na doživotí. Každý špás něco stojí, jak jste si všimli zhora...

Grossmünster, kde kázal církevní reformátor Zwingli, sousedí s palácem Musik Hug

Steinway představuje periodicky své novinky v rámci veřejných koncertů.  Musik Hug, zastoupení firmy Steinway ve Švýcarsku,  tradiční podnik v sedmé generaci, tyto koncerty organizuje. Hug vystavil v koncertním sále hotelu Dolder Grand čtyři unikáty: repliku rokokového klavíru Ludvíka XV. s intarziemi, klavír nazvaný Heliconia, vyzdobený pařížskou firmou Lalique ornamenty z krystalů, na 50 kusů omezené vydání modelu Arabesque (zbyly už jen dva) a konečně Red Pops, zhora zmíněný, červeno-černý klenot se systémem Spirio. Tyto čtyři klavíry představují prodejní hodnotu 16 milionů Kč., nejdražší z nich přijde na ca. 6 milionů.

Mechaniku a elektroniku řízení Spirio na klavíru nikde neobjevíte...

Organizátor prezentace Hug nechal zahrát na elegantní křídlo Lalique a klavír Red Pops  vycházející
hvězdu na koncertním nebi Beatrice Berrut.

Největší atrakcí večera byl ale, 'jakoby life' koncert Gershwina, Rubinsteina a Horowitze, kteří z plátna zahráli díky systému Spirio na černo-červeném klavíru zvaném Red Pops, ukázky ze svých authetických koncertů!
Hračka nebo malý zázrak? 

Dr.Jiří W. Pollak, sc.  

Autor: Jiří W. Pollak | pondělí 1.2.2016 8:15 | karma článku: 17,16 | přečteno: 620x