Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Barcelona - podzimní víkendový cíl

26. 09. 2016 20:36:08
Barcelona se za posledních 30 let zásadně změnila - zvláště kvůli olympiádě 1992 byly celé čtvrtě města upraveny a turistické atrakce byly uvedeny na aktuální úrověň. Městská doprava doznala největší rozmach právě díky olympiádě.

Prodloužit si léto, navíc poznat nevšední velkoměsto u moře se spoustou historických památek a zajímavých muzejí, to se Barcelona přímo podbízí. Letadlem jsme tam levně a 'cobydup'. Ubytování a strava v centru je cenově prakticky na pražské úrovni. Město Picassa, Miro a Gaudího, výstavných paláců, zahrad a kostelů, nabízí spoustu aktivit. Největší akvárium Evropy se skleněným tunelem pod celou instalací...stojí za návštěvu, jak pro děti, tak pro dospělé. První přehled o dispozici města získáváme vždy autobusovou túrou "hopp on, hopp off". Pak se vydáváme po svých na místa, která nejvíce zaujala. Následně několik tipů in pictus.

Interaktivní muzeum dokumentuje všechny fáze vzniku Gaudího svérázné tvorby. 'The Gaudí Exhibition Center', jak se muzeum jmenuje, se nevtíravě integrovalo do budovy Pia Almonia s románskými zdmi, patřící do komplexu Diecéze Barcelonské.

Hned vedle klasicisticky-modernistické budovy, sloužící jako obal, se skrývá národní divadlo. Hned vedle se nachází gigantický blešák pod fasetovou střechou, v níž se celé mraveniště zrcadlí. Katalánské muzeum a 142 metrů vysoký věžák Akbar vévodí čtvrti pod Av. Diagonale, která vede na kraj města. Křižovatka kolem Akbaru je logistickým oříškem. Křižuje se zde metro, tramvaj a výpadovka. Již nedaleko odsud, se nachází několik písečných (čistých) pláží.

V muzeu je nejen busta Manoleta, nejlepšího toreadora všech dob, ale významná, možná i největší sbírka historických, bohatě zdobených kostýmů, v kterých vystupovali toreadoři, počínaje 17. stoletím. Veškerá infrastruktura je zachována, obsluha vrat chodeb pro zvířata byla řízena výhradně kladkami...

Architekt Sert, přítel Joana Miro, dbal na perfektní osvětlení všech prostor nepřímým denním světlem. Velkolepá sbírka je uceleným konvolutem tvorby J.Miro. Na okraji budiž zmíněna studna s mobile, kterou daroval Alexander Calder. Ve studnici necirkuluje voda, ale rtuť - proto je toto dílo hermeticky uzavřeno za tlustými skleněnými stěnami.

Muzeum 'Fondation Miro' se nachází na barcelonském kopečku, zvaným Mont Juic, na který se lze dopravit lanovkou, nebo autobusem - pěšky je to docela pěkný výšlap. Muzeum se může pochlubit i mistrovými prvotinami, keramickými objekty, sochami i gobelíny. Místnosti jsou velkorysé, vzdušné a je dobře, že součástí muzea je venkovní i vnitřní kafereria. Návštevu muzea doporučuji rozdělit na dvě etapy...
Mont Juic je vlastně jeden velký park s několika dalšími muzei (národní, etnologické, archeologické, vojenské) a historickými budovami (Castell)

Největším exponátem je několika metrová barevná kompozice na textilu. Miro trvdil, že to není ani gobelin ani obraz...takže sobreteixismus

Druhým významným "synem španělského umění" je bezesporu Pablo Ruiz Picasso. Jeho muzeum se nachází v samém centru starého města, nedaleko hlavní třídy La Laietana, kde jsou uličky uzké až uzounké...poblíž kostela St.Maria del Mar. Starobylý palác byl přestavěn v prostorné muzeum.

Nedaleko od muzea P. Picassa, kde byste jej určitě nehledali, Vás v jedné ze spletitých uliček, v nenápadném domě, překvapí nápis "Moto Museum". Vlastně mě zajímají hlavně autoveteráni ...ale nebyl jsem zklamán.

V moto-muzeu lze strávit hodně času: v malé, šeré síni se promítají filmy z historických závodů, nonstop, až do úmoru...
Barcelona je, co do počtu obyvatel, město s 1,6 milionu obyvatel, tudíž srovnatelná s Prahou...nemá sice Vltavu a Hradčany, ale má moře a na 300 slunečných dní v roce, při průměrné teplotě kolem 19 C.
Barcelona se stále mění - budují se komunikace, metro a autobusy jakož i tramvaje jezdí na minutu přesně - ze špinavého a zapáchajícího přístavního města šedesátých let se po olympiádě stalo světlé a čisté velkoměsto s historickým šarmem.

Text a fotky: Dr. Jiří W.Pollak, sc.



Autor: Jiří Pollak | pondělí 26.9.2016 20:36 | karma článku: 28.01 | přečteno: 700x

Další články blogera

Jiří Pollak

Irská republika pro zvídavé individualisty

O Irsku se píše hlavně v souvislosti se stále napjatou situací v severním Irsku a Spojeném království... V „Republice“ je ale skoro všechno jinak. Irsko je v euru, nepřemýšlí o opuštění EU, nepoužívá se míle, ale jezdí se v levo.

26.6.2017 v 7:30 | Karma článku: 27.61 | Přečteno: 830 | Diskuse

Jiří Pollak

Medellín - centrum drog a hnízdo vrahů ?

Kolumbie, Medellín - cesta za poznáním a kulturou. Medellín bylo ještě před deseti lety město s největším počtem vražd denně na světě. Dnes je klid a Medellín se rozrůstá obrovským tempem - tvrdí Dr. Petr Beránek.

14.5.2017 v 21:11 | Karma článku: 24.20 | Přečteno: 872 | Diskuse

Jiří Pollak

Škodovky a jiné křižníky na Kubánských silnicích

Dovozní embargo donutilo Kubánce pečovat o vozový park, tak jak byl a proto se tam americké bouráky z 50. a 60. let zachovaly dodneška. Jejich stav je ale značně vzdálený od výbavy původních modelů, vyjímky spočítáte na prstech.

31.3.2017 v 23:17 | Karma článku: 30.09 | Přečteno: 1357 | Diskuse

Jiří Pollak

Expresionista Ernst Ludwig Kirchner - 160 obrazů v Kunsthausu

Ernst Ludwig Kirchner byl spoluzakladatel „Brücke“ a patří mezi světoznámé avantgardisty. V Německu byl za nacizmu zařazen na listinu dekadentních umělců. Jeho díla byla stáhnuta, rozkradena a dokonce pálena.

10.2.2017 v 8:00 | Karma článku: 25.07 | Přečteno: 404 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Petr Janák

Po hedvábné stezce

Hory neznají třídní rozdíly, protekci, vztek, nenávist, štěstí, lásku zkrátka nic. Jsou čisté, nahé. Proto na ně, tak rád jezdím. Přiblížit se jim aspoň na chvilku a poznat sám sebe. Ne nadarmo se říká, že hory ukáží charakter.

21.9.2017 v 8:00 | Karma článku: 6.18 | Přečteno: 136 | Diskuse

Ervín Dostálek

Za "Perlou Sibiře" - na Bajkal 11:Monumentální BARGUZINSKÁ dolina, posvátný býk a sv. NOS

Rusko - země mnoha tváří a protikladů. Vše strašně velké, zde 200 km dlouhá a 40 km široká Barguzinská dolina, ale i: když láska, tak všeobjímající, když nenávist, tak až za hrob, když vzdálenosti, tak mimořádné, 1000km žádná míra

21.9.2017 v 7:14 | Karma článku: 10.49 | Přečteno: 152 | Diskuse

Vladimír Hauk

Po schodech do nebe na nejnebezpečnější stezku světa

Dlážděná cesta - schody - cesta - plošina - delší schody - plošina - ještě delší schody - velkoplošná obrazovka - schody - plošinka - dlouhé schody - prudké schody - strmé schody - nekonečné schody - téměř kolmé schody - vrchol

20.9.2017 v 8:55 | Karma článku: 26.45 | Přečteno: 968 | Diskuse

Ervín Dostálek

Za "Perlou Sibiře" - na Bajkal 10:V BARGUZINU vycpané hlavy losů a též "báťuška" STALIN

"Tady to bylo, tady přebrodili řeku Barguzin", říkám si ráno při četbě knihy "Dlouhá cesta", dle níž natočen film "Útěk ze Sibiře" o utečencích ze sibiřského gulagu. "A my jsme teď tady, svobodní, i když ženatí, není to nádherné?"

20.9.2017 v 7:55 | Karma článku: 11.12 | Přečteno: 196 | Diskuse

Ervín Dostálek

Za "Perlou Sibiře" - na Bajkal 9:"V létě vozím turisty,v zimě basy s vodkou",říká JUDR Č.

Po devítihodinové plavbě na škuneru Volnyj napříč Bajkalem se při ústí velké řeky Barguzin ubytováváme u pohostinné rodiny Černovových, dostáváme masívní večeři a s chutí vstupujeme do očistné ruské baně i s březovými metličkami.

19.9.2017 v 7:38 | Karma článku: 9.07 | Přečteno: 244 | Diskuse
Počet článků 55 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 715

Zubní lékař a publicista, koníčky: automobilismus (veteráni), cestování, umění, sport a jazyky



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.