Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovky a jiné křižníky na Kubánských silnicích

31. 03. 2017 23:17:08
Dovozní embargo donutilo Kubánce pečovat o vozový park, tak jak byl a proto se tam americké bouráky z 50. a 60. let zachovaly dodneška. Jejich stav je ale značně vzdálený od výbavy původních modelů, vyjímky spočítáte na prstech.

Kdo by si myslel, že si na Kubě pořídí vzácného veterána, tak se mýlí. Kubánci už záhy zjistili, že jejich přežívající ameriky, jsou atrakcí pro turisty a v neposlední řadě garance jejich hospodářského přežití. Značný počet těchto aut slouží dodnes, možná že i více než za Fidéla, jako taxíky.


V době embarga bylo nutno improvizovat. Náhradních dílů bylo pomálu, časem došly úplně. Vysokoobjemové motory byly tudíž nahrazeny menšímy agregáty. Jednak z důvodu nedostatku náhradních dílů, ale zrovna tak důležitá byla otázka spotřeby. Pod kapotou nejednoho amerického auta se skrývá Opel diesel, nebo dokonce motor Volhy.

S originalitou karoserie to Kubánci nebrali nikdy vážně. Čím víc chromu a doplňků, tím víc Amerika...Mezi nejoblíbenější patří tuning kol - chromové ráfky a široké pneumatiky.

Z aktuálního důvodu doplněno, 1.4., 14:45: po přečtení tohoto blogu jsem obdržel dvě fotografie z Havany - Škodovka, jak se patří vytůněná. Vedle ní hrdý majitel, který přistoupil na prosbu pana P.H. z Manchesteru, zasednout na volant auta, které mu připomělo dětství v Praze.

V ulicích Havany, ale i mimo města narazíte i na dnes již "historická" auta z bývalého východního bloku a tím pádem též na škodovky. Jednoduchá výbava spartaků a oktávek byla postupně obohacena o prvky komfortu z amerických vraků. Madla, tlačítka, ale i volanty, houkačky, disky z lehkých kovů a nakonec byl vyměněn i podvozek. Na výfuk se montují ozdobné koncovky, nebo se roura prostě rozdvojí a auto hned vypadá na víc.

Kubánci milují veselé, až křiklavé barvy. Tento vkus nebo nevkus se odráží nejen na jejich oblečení, ale samozřejmě i na laku aut, jak následující fotogalerie názorně dokládá.
"Auta všech barev" nafotil Dr. Libor Přibylka z Ostravy :

Poznámka znalce L.P. na okraji: z "novodobých" aut se vyskytují nejčastěji žigulíky a moskviče. Pak dlouho nic, protože přišla Gorbačovova perestrojka a tím i ztráta zájmu SSSR o Kubu. Obraz silničního provozu dominují současné Hyundaie, co by žluté taxíky a džípy z půjčoven, hrdě nadepsané "Rent Car Jeep", patrně čínské plagiáty, z dálky k nepoznání od legendárních terénních aut. Foto © Dr. L. Přibylka

Autor: Jiří Pollak | pátek 31.3.2017 23:17 | karma článku: 30.09 | přečteno: 1357x

Další články blogera

Jiří Pollak

Irská republika pro zvídavé individualisty

O Irsku se píše hlavně v souvislosti se stále napjatou situací v severním Irsku a Spojeném království... V „Republice“ je ale skoro všechno jinak. Irsko je v euru, nepřemýšlí o opuštění EU, nepoužívá se míle, ale jezdí se v levo.

26.6.2017 v 7:30 | Karma článku: 27.61 | Přečteno: 830 | Diskuse

Jiří Pollak

Medellín - centrum drog a hnízdo vrahů ?

Kolumbie, Medellín - cesta za poznáním a kulturou. Medellín bylo ještě před deseti lety město s největším počtem vražd denně na světě. Dnes je klid a Medellín se rozrůstá obrovským tempem - tvrdí Dr. Petr Beránek.

14.5.2017 v 21:11 | Karma článku: 24.20 | Přečteno: 872 | Diskuse

Jiří Pollak

Expresionista Ernst Ludwig Kirchner - 160 obrazů v Kunsthausu

Ernst Ludwig Kirchner byl spoluzakladatel „Brücke“ a patří mezi světoznámé avantgardisty. V Německu byl za nacizmu zařazen na listinu dekadentních umělců. Jeho díla byla stáhnuta, rozkradena a dokonce pálena.

10.2.2017 v 8:00 | Karma článku: 25.07 | Přečteno: 404 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Petr Janák

Po hedvábné stezce

Hory neznají třídní rozdíly, protekci, vztek, nenávist, štěstí, lásku zkrátka nic. Jsou čisté, nahé. Proto na ně, tak rád jezdím. Přiblížit se jim aspoň na chvilku a poznat sám sebe. Ne nadarmo se říká, že hory ukáží charakter.

21.9.2017 v 8:00 | Karma článku: 6.18 | Přečteno: 136 | Diskuse

Ervín Dostálek

Za "Perlou Sibiře" - na Bajkal 11:Monumentální BARGUZINSKÁ dolina, posvátný býk a sv. NOS

Rusko - země mnoha tváří a protikladů. Vše strašně velké, zde 200 km dlouhá a 40 km široká Barguzinská dolina, ale i: když láska, tak všeobjímající, když nenávist, tak až za hrob, když vzdálenosti, tak mimořádné, 1000km žádná míra

21.9.2017 v 7:14 | Karma článku: 10.49 | Přečteno: 152 | Diskuse

Vladimír Hauk

Po schodech do nebe na nejnebezpečnější stezku světa

Dlážděná cesta - schody - cesta - plošina - delší schody - plošina - ještě delší schody - velkoplošná obrazovka - schody - plošinka - dlouhé schody - prudké schody - strmé schody - nekonečné schody - téměř kolmé schody - vrchol

20.9.2017 v 8:55 | Karma článku: 26.45 | Přečteno: 968 | Diskuse

Ervín Dostálek

Za "Perlou Sibiře" - na Bajkal 10:V BARGUZINU vycpané hlavy losů a též "báťuška" STALIN

"Tady to bylo, tady přebrodili řeku Barguzin", říkám si ráno při četbě knihy "Dlouhá cesta", dle níž natočen film "Útěk ze Sibiře" o utečencích ze sibiřského gulagu. "A my jsme teď tady, svobodní, i když ženatí, není to nádherné?"

20.9.2017 v 7:55 | Karma článku: 11.12 | Přečteno: 196 | Diskuse

Ervín Dostálek

Za "Perlou Sibiře" - na Bajkal 9:"V létě vozím turisty,v zimě basy s vodkou",říká JUDR Č.

Po devítihodinové plavbě na škuneru Volnyj napříč Bajkalem se při ústí velké řeky Barguzin ubytováváme u pohostinné rodiny Černovových, dostáváme masívní večeři a s chutí vstupujeme do očistné ruské baně i s březovými metličkami.

19.9.2017 v 7:38 | Karma článku: 9.07 | Přečteno: 244 | Diskuse
Počet článků 55 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 715

Zubní lékař a publicista, koníčky: automobilismus (veteráni), cestování, umění, sport a jazyky



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.