Kdo by si myslel, že si na Kubě pořídí vzácného veterána, tak se mýlí. Kubánci už záhy zjistili, že jejich přežívající ameriky, jsou atrakcí pro turisty a v neposlední řadě garance jejich hospodářského přežití. Značný počet těchto aut slouží dodnes, možná že i více než za Fidéla, jako taxíky.
V době embarga bylo nutno improvizovat. Náhradních dílů bylo pomálu, časem došly úplně. Vysokoobjemové motory byly tudíž nahrazeny menšímy agregáty. Jednak z důvodu nedostatku náhradních dílů, ale zrovna tak důležitá byla otázka spotřeby. Pod kapotou nejednoho amerického auta se skrývá Opel diesel, nebo dokonce motor Volhy.
S originalitou karoserie to Kubánci nebrali nikdy vážně. Čím víc chromu a doplňků, tím víc Amerika...Mezi nejoblíbenější patří tuning kol - chromové ráfky a široké pneumatiky.
Z aktuálního důvodu doplněno, 1.4., 14:45: po přečtení tohoto blogu jsem obdržel dvě fotografie z Havany - Škodovka, jak se patří vytůněná. Vedle ní hrdý majitel, který přistoupil na prosbu pana P.H. z Manchesteru, zasednout na volant auta, které mu připomělo dětství v Praze.
vlevo: Oktavia "obohacená" o chromová kola neznámého původu a její majitel - vpravo: v Oktavii sedí autor fotografie (Petr Hubscher, Manchester, Bury, GB)
V ulicích Havany, ale i mimo města narazíte i na dnes již "historická" auta z bývalého východního bloku a tím pádem též na škodovky. Jednoduchá výbava spartaků a oktávek byla postupně obohacena o prvky komfortu z amerických vraků. Madla, tlačítka, ale i volanty, houkačky, disky z lehkých kovů a nakonec byl vyměněn i podvozek. Na výfuk se montují ozdobné koncovky, nebo se roura prostě rozdvojí a auto hned vypadá na víc.
Kubánci milují veselé, až křiklavé barvy. Tento vkus nebo nevkus se odráží nejen na jejich oblečení, ale samozřejmě i na laku aut, jak následující fotogalerie názorně dokládá.
"Auta všech barev" nafotil Dr. Libor Přibylka z Ostravy :
Na křižovatce stojí typické "Kubánské trio": sajdka, amerika a vpravo červená škodovka, na dolním kraji Lada Samara, vzadu žlutý taxík Hyundai
Mezi dvěma kabriolety stojí Chevrolet Impala, 4 žárovky blinkrů se zapínají po sobě...tenkrát v Evropě zakázáno, dnes to mají zase i některá nová evropská auta..
Celkem zachovalvý původní interieur je velkou vzácností - slunko a milion ujetých kilometrů se podepíšou na vesměs umělohmotných materiálech
Poznámka znalce L.P. na okraji: z "novodobých" aut se vyskytují nejčastěji žigulíky a moskviče. Pak dlouho nic, protože přišla Gorbačovova perestrojka a tím i ztráta zájmu SSSR o Kubu. Obraz silničního provozu dominují současné Hyundaie, co by žluté taxíky a džípy z půjčoven, hrdě nadepsané "Rent Car Jeep", patrně čínské plagiáty, z dálky k nepoznání od legendárních terénních aut. Foto © Dr. A. Pollaková a Dr. L. Přibylka