Cabaret Voltaire – kolébka dadaismu nebo záchytka ?
Vše začalo vlastně 1915...
v Mnichově. Odtud totiž pochází duo kabaretistů, hlavních protagonistů pozdější scény nezávislého, svobodného umění. Emmy Henningsová a Hugo Ball totiž odešli narychlo z nehostinného velkoměsta do Curychu. Malé město na břehu velkého jezera bylo v té době útočiště nejednoho umělce. 60 tisíc cizinců na 200000 obyvatel představuje publikum, které je na nové vlivy zvyklé. Navíc se v Curychu dalo levně bydlet. Nejlevněji bydlel ve Spiegelgasse 14, V.I. Lenin. Ten prý utekl s konceptem revoluce bez placení.
Politická neutralita skýtala klidný přístav pro kulturní trosečníky, ale pro Hennings a Ball byl začátek všechno jiné než jednoduchý. Brzy opadl optimizmus a počáteční angažmá na místních scénách vystřídaly hubené měsíce. Živili se tedy výstupy v druhořadých kabaretech a časem když bylo peněz ještě méně, tak prodávali svoje efekty, hodinky, knihy a šperky. Když bylo nejhůř, tak si Emmy přivydělávala i svým tělem. Záchranou se stala myšlenka vést pohostinství. S pomocí majitele lokálu ve Spiegelgasse 1 získali Emmy a Hugo licenci a pracovní povolení a nazvali svůj hostinec Cabaret Voltaire.
H.Ball si zapsal: „5.února, 1916, kolem šesté hodiny, když se ještě pilně pracovalo a rozvěšovaly se plakáty, se objevila delegace čtyř orientálně vypadajících malých mužíků. Nesli si portfolia a obrazy a neustále se zdvořile ukláněli. Představili se: malíř Marcel Janco, Tristan Tzara, George a Jules Janco...“ Ti pak vytvořili tvrdé jádro. Dadaismus se „narodil“ souhrou několika silně ovlivňujících okolností a pěknou dávkou náhody.
Díky originální náplní večerů, tu recitací, tu zpěvem, čtením nebo muzikou si Ballův 'Cabaret' brzy získal pověst umělecké besedy. Bohatě tekoucí alkohol přidal na náladě, na hlasitosti...i na inspiraci. Štamgasti byli čtyři mladíci, uprchlíci z Rumunska. Dodnes nejznámější z nich a pozdější hnací silou byl Tristan Tzara. Jedním z prvních, kdo se k této skupině připojil, byl malíř, sochař a básník Hans Arp, spolu se Sophie Taeuber . Její práce se později odrazily u „konkrétních“.
Večer co večer se intenzita performancí v Cabaret Voltaire zvyšovala. Malíři přinášeli provokativní plakáty a záhy vznikla i nesrozumitená řeč, jako když děti ze sebe vyrážejí mama, papa, ale i dada...Sám Ball vystupoval v papírovém rouchu „magického kněze“ a deklamoval nesmysly jako: “ jolifato bambla o falli bambla“, což opravdu nic neznamenalo, ale vzbudilo dohady, u jiných léčivý smích. Návštěvníci 'Cabaretu' se často stávali spoluúčinkujícími, a všemu dění vládlo heslo „šokovat“.
Konvenční umění pro tuto mládež přestalo existovat. Co tvořili, mělo ukázat nový směr, byť byl sebe dezorientující. Dada znamená ve francouzštině tolik co skákací kůň či koňská hlava na štangli, jak to mívaly kdysi malé děti. Zda byl tedy onen blábol nebo dětská hračka původem názvu celého hnutí není podstatné. Dadaismus byl lékem na depresi, na smutek a strach, který Evropou šířila Velká válka. Alespoň na krátko a jen pro vyvolené.
Dnes se mluví o 165 dadaistech. Hnutí se ujalo v Paříži, Berlíně, Hannoveru i v Praze... Tzara se 1921 rozhodl vydat sborník dadaismu a tak se na jeho výzvu slétaly do ateliéru v Paříži příspěvky sympatizantů takřka z celého světa. Celkem se sešlo přes 200 upotřebitelných děl - kresby, malby a fotky (Drtikol). Sborník se ale bohužel už nerealizoval.
Půtky, dogmatizmus a nové zájmy se rozmáhaly v nekoordinovaných skupinách. Dadaismus přešel kolem roku 1922 v Curychu a definitvně 1925 v Paříži, do nových forem umění. Takřka bezednou studnicí informací jsou články a publikace o dadaismu z celé Evropy, které nashromáždil Tristan Tzara – je jich celkem 8590!
V Curychu se od 6. února do 18. července připomíná dadaismus a vzdává se mu tak hold. Nejen výstava v Kunsthausu a Landesmuseu, ale i v dalších šesti institucích, se zviditelňuje jeho vývoj a plody. Cabaret Voltaire, jeho interiéry a hlavně historický divadelní sálek, se zachovaly v téměř netknutém stavu. V autentickém prostředí nyní probíhá program „Obsession Dada“. Každému ze 165 dadaistů věnuje Cabaret jednu „Offizie“, ráno a večer. Od některých dadaistů neexistuje ani jejich podobizna. Málo který z aktivních dadaistů se dožil sedmdesátky...
Ceremoniál začíná úplně věrně dadaisticky: v 06.30 ráno! se v kryptě Cabaret Voltaire strhne multimediální hommage (Offizie) pro jednoho z těch 165... Ředitel kabaretu, Adrian Notz, ji natočí a večer promítá v rámci programu pro diváky. „Dada-jubileum je zdařená marketingová akce“, píše britský Observer. Novináři a televizní kanály z celého světa (více než 40) informují o kulturním dění v Curychu, proč taky ne ?
Vždyt´ marketing dělal i Tzara...„Dadaismus je mrtev, ať žije dadaismus“ – dodnes nás doprovází ve výtvarném umění i v hudbě.
Jiří W. Pollak
Malíř Dalibor Říhánek vystaví ….v Chotěšovském klášteře
Obrazy, grafiku, kresby a gobelíny, s lehce spirituálním podtextem a nepřehlédnutelnou špetkou erotiky. Některé práce se dovolávají setkání s biblickými motivy, antickou tématikou, symboly z dávného Egypta, surealismem a kubismem
Jiří W. Pollak
Praha Oskara Kokoschky v Curychu
Kunsthaus ukazuje díky 250 vzácným exponátům kompletní, chronologickou retrospektivu světoznámého malíře s českými kořeny, expresionisty Oskara Kokoschky.
Jiří W. Pollak
Modrý a růžový Picasso naposledy ?
15.2. doplněno: Bazilejská Fondation Beyeler, otevřela 2.února, po několikaleté přípravě, brány výstavou Pabla Picassa. K vidění a obdivu budou ta nejvzácnější díla z umělcova „modrého a růžového “ období.*
Jiří W. Pollak
Bývalý uprchlík daroval Kunsthausu umění za miliardu
Světoznámá sbírka Wernera Merzbachera se přestěhuje jako dar do Curyšského muzea. Mecenáš označil dar jako "dík zachráněného dítěte" za jeho přijetí do Švýcarska před 80 lety*.
Jiří W. Pollak
Czech Press Photo šláplo hodně vedle
Vítězem soutěže pořádané Czech Press Photo, se stala instrumentalizovaná fotka, zneužitá k politické propagandě. Ať nevědomky, nebo cíleně, je vlastně jedno. Je to ostuda. Opožděná kritika soutěže je lepší než mlčet.
Jiří W. Pollak
Kousek jižní Francie – Arles, Avignon, Nîmes etc. pro začátečníky
V trojúhelníku mezi Montpellier, Orange a Marseille leží krásná a na historické památky bohatá krajina. Již jeden týden stačí, obsáhnout ty nejzajímavější.
Jiří W. Pollak
Irská republika pro zvídavé individualisty
O Irsku se píše hlavně v souvislosti se stále napjatou situací v severním Irsku a Spojeném království... V „Republice“ je ale skoro všechno jinak. Irsko je v euru, nepřemýšlí o opuštění EU, nepoužívá se míle, ale jezdí se v levo.
Jiří W. Pollak
Medellín - centrum drog a hnízdo vrahů ?
Kolumbie, Medellín - cesta za poznáním a kulturou. Medellín bylo ještě před deseti lety město s největším počtem vražd denně na světě. Dnes je klid a Medellín se rozrůstá obrovským tempem - tvrdí Dr. Petr Beránek.
Jiří W. Pollak
Škodovky a jiné křižníky na Kubánských silnicích
Dovozní embargo donutilo Kubánce pečovat o vozový park, tak jak byl a proto se tam americké bouráky z 50. a 60. let zachovaly dodneška. Jejich stav je ale značně vzdálený od výbavy původních modelů, vyjímky spočítáte na prstech.
Jiří W. Pollak
Expresionista Ernst Ludwig Kirchner - 160 obrazů v Kunsthausu
Ernst Ludwig Kirchner byl spoluzakladatel „Brücke“ a patří mezi světoznámé avantgardisty. V Německu byl za nacizmu zařazen na listinu dekadentních umělců. Jeho díla byla stáhnuta, rozkradena a dokonce pálena.
Jiří W. Pollak
Hvězda mezi fotografy, Annie Leibovitzová – vystavuje i v bývalých továrnách
Úspěchy, vyznamenání, skandály a extravangance Leibovitzové by naplnily celou knihu. Velkoformátové fotografie Leibovitzové vlastní všech 15 nejvýznamnějších muzeí na světě, od New Yorku, přes Amsterodam až po Petrohrad a Tokyo.
Jiří W. Pollak
Claude Monet Pictus - fotoreportáž z výstavy
Sofistikovaný výběr obrazů velkého malíře dělá z výstavy ve Fondation Beyeler jedinečný zážitek. Komu se už podařilo zapůjčit např. šest obrazů Charing Cross bridge, 1902 - 4, z šesti různých sbírek ?...nebo troje "Kry na Seine"?
Jiří W. Pollak
Geniální Claude Monet – v Bazileji
Fondation Beyeler shromáždila 62 děl - mezi nimi je patnáct obrazů, které jsou vystavovány jen velmi zřídka. Několik pláten ze soukromých sbírek nebylo na veřejnosti ukázano ještě nikdy - v Bazileji mají tudíž premiéru.
Jiří W. Pollak
Tři miliardy za metrovou sošku – to je Alberto Giacometti
S velkým předstihem oznámená a netrpělivě očekávaná výstava prací Alberta Giacomettiho v curyšském Kunsthausu byla právě otevřena a obsahuje 256 exponátů ! aneb cestování za kulturou...
Jiří W. Pollak
*Fundació Joan Miró, Barcelona*
Muzeum „Fundació Joan Miró“, s jednou z největších sbírek mistrovy tvorby, se nachází na kopečku Montjuic a je architektonickým skvostem. Z terasy muzea se návštěvníkům otvírá překrásný pohled na téměř celou Barcelonu.
Jiří W. Pollak
Kandinsky a Marc - „Modří jezdci“
1911 se v Mnichově na stejnojmenné výstavě představili avantgardisté, kteří zahájili novou uměleckou epochu. ‚Modrý jezdec‘ byl i almanach, vydaný oběma přáteli v roce 1912...cítím i snahu mezinárodně zviditelnit německou tvorbu.
Jiří W. Pollak
Barcelona - podzimní víkendový cíl
Barcelona se za posledních 30 let zásadně změnila - zvláště kvůli olympiádě 1992 byly celé čtvrtě města upraveny a turistické atrakce byly uvedeny na aktuální úrověň. Městská doprava doznala největší rozmach právě díky olympiádě.
Jiří W. Pollak
Francis Picabia – kariéra jako umělecká opereta o dvanácti dějích, aneb „Jak se vám líbí?“
Není snad výtvarného směru, ve kterém by Picabia alespoň trochu neexperimentoval. Všechny ostatní zvládl i ekonomicky, včetně Pin-up - hodně vyjadřuje nadsázka: "jako člověk usvědčen, ale jako umělec neodsouzen"..chytrému napověz
Jiří W. Pollak
Alexander Calder - vynálezce mobile, plechové sny velkého kluka, aneb o křehké rovnováze
Calder je světový umělec, s Evropou pevně spojený Američan, který se celý život zabýval nezaměnitelným zviditelněním cirkusu a rovnováhy
Jiří W. Pollak
Od Chagalla po Maleviče - ruská avantgarda 1905 -1932, jak ji možná neznáte...
Umělecké směry, impresionismus, kubismus až po modernu, se na západě vyvíjely téměř půl století. V Rusku se tento přerod odehrál podstatně živelněji, za pouhé dvě dekády, přičemž tam navíc přibylo ještě několik specifických proudů
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 61
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 925x