První automobilový okruh na světě je v Brooklands

7. 01. 2016 8:15:00
V Brooklands, Anglie, byl 1907 odstartován první automobilový závod na uzavřeném a dokonce silně klopeném okruhu světa. Během slavnostního aktu se ale udál neočekávaný únik jednoho z aut...

Již při slavnostním otevření se vlastně strhl úplně první závod: manželka mecenáše okruhu, Ethel King, se náhle odpoutala od " důstojně korzujících" aut a vyrazila vysokou rychlostí (ca. 12 MPH !) vpřed, načež jí ostatní divoce následovali... O vzniku okruhu kolují různé historky, ale doložen činem a skutečností, je jen nápad boháče, majitele velkých pozemků a automobilového nadšence Hugh L. Kinga.

Na dosavadních silničních závodech se účastníci kolem diváků jen mihli a zmizeli záhy v prachu a dýmu. Mecenáš King se rozhodl uspořádat atraktivní závod tak, aby diváci mohli sledovat pokud možno jeho celý průběh. Tento nápad pojal, věnoval pro něj rozlehlý pozemek a nechal postavit klopený okruh a zkušební dráhu do kopce.

Do dnešních dnů se zachovala zkušební dráha a část klopené tratě. Z budov, které jsou u tratě, zbyla krásná a v originálním stavu zachovalá budova Racing klubu. Nyní je v ní restaurace - dokonce i cestu na toilety vroubí závoďáky a dobové kanceláře. Další budovy jsou využity pro automobilovou sbírku, stávajíci se hlavně ze závodních aut. Řada garáží, mezi nimi je i dílna odvážného závodníka a konstruktéra Malcolma Cambella, který ustanovil desítky rychlostních rekordů, vroubí přechod z jedné výstavy ke druhé. Atmosféra bývalého závodiště se tak pomalu stává realitou.

...předválečný anglický vůz Alta dosahoval téměř 200 kmh a závodil až do 80.let minulého století. Taylorovy inovativní motory Alta se dostaly až do Formule 1. Aston Martin vyhrával hlavně díky velmi účinným brzdám.

H.A.R. tak jako většina závodních aut byl nesčetněkrát vylepšován. S původním motorem Rilley 2L nebyl moc úspěšný, za to později dostal pohon od 3.8 L jaguára a modernizovanou karoserii. Silný Alvis je původní, stále se účastní závodů, ale pozbyl časem svůj kompresor. V popředí je AC, tradiční anglický automobil se závodními ambicemi.

Aerodynamický Wolseley, zvaný "Moth", podle tehdy populární skupiny, pomohl legendárnímu závodníkovi a proutníkovi "Captainovi" Millerovi k 44 vítězstvím. Karoserie se stala po letech vlivem elektroforézní koroze neopravitelnou. V roce 1970 dostal vůz replikovaný hliníkový oděv. Výstavky doprovázejí skříně plné pokálů, věnců a talířů. Navštěvníci si mohlou zkusit své umění pod vedením bývalého závodníka na simulátoru.

Vůz z roku 1900 byl prodán jako ojetina poprvé v roce 1930 právě zde v Brooklands firmou Nash. Historie se opakovala, rodina Nash vůz znovu koupila a potomci této rodiny vůz zapůjčili muzeu. Ostatně téměř všechny závodní vozy muzea se dodnes účastní závodů a jsou do
výstavky dlouhodobě zapůjčené. Hillmann Streamliner má jméno "Aero" psané úplně stejným písmem jako naše aerovka.


Velkou atrakcí je závodní vůz Napier. Jeho ohromný motor se vyznačuje nevšední konstrukcí dvakrát do "V", což znamená, že se tři nakloněné motorové bloky spojují na jedné klikové hřídeli. Jízdu a zvuk tohoto monstra lze zažít na vlastní kůži a uši v přilehlém "Theatre 4D". Diváci se usadí do pohyblivých sedadel. Za ďábelského hřmění se "dají" do pohybu a krouží na trati 100 MPH. Muzeum pořádá téměř každý týden nějakou veteránskou akci, značkový sraz nebo oslavu automobilového výročí.

Součástí muzea je též sbírka motocyklů a kol. Mezi exponáty jsou i nejstarší kola na světě (kolem 1860), která jsou jinde k vidění jen jako repliky.

Firma Raleigh vyráběla jedny z prvních jízdních kol na světě a byla specializovaná i na pohodlné tříkolky, z nichž některé byly později motorizovány. Není náhodou, že unikátní auto Benz Patent-Motorwagen Nummer 1 z roku 1886 je vlastně tříkolka s jednoválcovým spalovacím motorem. Veškeré místnosti klubovny a přilehlých pavilonů jsou zachovány v jejich původní podobě, včetně vzácných majolikových toilet...

V areálu Brooklands se nachází nejen automobilové muzeum, ale i sbírka autobusů. Skupina nadšenců renovuje jeden autobus za druhým - karoserie a motory, dohlíží v muzeu a její dobrovolníci jsou nadšeni, když můžou zodpovídat otázky návštěvníků. První londýnské autobusy byly od r. 1898 vybaveny Daimlerovým spalovacím motorem, na rozdíl od Berlína nebo New Yorku, kde v té době jezdily autobusy poháněné elektromotorem.

Tehdejší povrch ulic a silnic nebyl zrovna rovný a tak si dovedeme představit jaký komfort skýtaly první autobusy s celogumovými koly. I tyto exponáty se periodicky "venčí" např. u příležitosti svateb a jiných jubilejí.

Dobové artefakty a fotografie doplňují atmosféru sbírky. Na tomto obřím plakátu je dokumentován tragický výbuch německé letecké bomby, která prorazila silniční kanál, proletěla do tunelu metra a vybuchla až tam. Zničené plynové, vodovodní roury a odpad tak udusily v metru skrývající se obyvatele Londýna.

Areál muzea schraňuje též tucet letadel firmy Vickers, které pozemky patří. Cestičky vroubí bezpočet na první pohled neforemných, přibližně metr dlouhých předmětů. Dovídám se, že to jsou kopyta na kterých se vyklepávaly hliníkové díly letadlových povrchů. Kdo si tedy renovuje letadlo Vickers, se s důvěrou obrátí na tuto firmu. Muzeum provozuje Concorde na zemi, jako návštěvnickou atrakci. Se vstupem do letadla lze objednat velkorysou svačinu, výklad bývalého kapitána Mr. Bannistera, návštěvu kokpitu, virtuální let, osobní palubní vstupenku a diplom - za 79 liber. Několikachodový oběd včetně šampaňského a další atrakce na palubě přijdou na hrdých 115 liber a přesto jsou tyto akce vždy vyprodány.

Návštěvu Brooklands je dobře naplánovat na celý den. Hned vedle se nachází generální zastoupeni Mercedes-Benz s výstavou veteránů, prodejním palácem a atrakcemi pro děti. K podniku patří velkorysá testovací a závodní dráha, která slouží Mercedesu k předádění aut, kurzům bezpečného řízení i muzeu Brooklands pro jeho akce.

Mapka příjezdu osobním autem. Vlak staví v Weybridge.

Areál Brooklands se nachází půlhodiny od Londýna, je otevřen od 10 hodin, v létě do 17 hodin v zimě do 16. Vstupné je odstupňované kolem 10 liber.

foto GWP = autor

Autor: Jiří W. Pollak | čtvrtek 7.1.2016 8:15 | karma článku: 11.87 | přečteno: 444x

Další články blogera

Jiří W. Pollak

Malíř Dalibor Říhánek vystaví ….v Chotěšovském klášteře

Obrazy, grafiku, kresby a gobelíny, s lehce spirituálním podtextem a nepřehlédnutelnou špetkou erotiky. Některé práce se dovolávají setkání s biblickými motivy, antickou tématikou, symboly z dávného Egypta, surealismem a kubismem

26.4.2019 v 18:35 | Karma článku: 12.86 | Přečteno: 250 | Diskuse

Jiří W. Pollak

Praha Oskara Kokoschky v Curychu

Kunsthaus ukazuje díky 250 vzácným exponátům kompletní, chronologickou retrospektivu světoznámého malíře s českými kořeny, expresionisty Oskara Kokoschky.

6.1.2019 v 14:00 | Karma článku: 25.96 | Přečteno: 507 | Diskuse

Jiří W. Pollak

Modrý a růžový Picasso naposledy ?

15.2. doplněno: Bazilejská Fondation Beyeler, otevřela 2.února, po několikaleté přípravě, brány výstavou Pabla Picassa. K vidění a obdivu budou ta nejvzácnější díla z umělcova „modrého a růžového “ období.*

13.6.2018 v 9:26 | Karma článku: 22.74 | Přečteno: 603 | Diskuse

Jiří W. Pollak

Bývalý uprchlík daroval Kunsthausu umění za miliardu

Světoznámá sbírka Wernera Merzbachera se přestěhuje jako dar do Curyšského muzea. Mecenáš označil dar jako "dík zachráněného dítěte" za jeho přijetí do Švýcarska před 80 lety*.

28.5.2018 v 9:09 | Karma článku: 26.78 | Přečteno: 608 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Tomáš Flaška

Keys a Key West

Nejjižnější část pevninských USA je taková šňůra ostrovů, nebo spíše hrbolků země, vyčnívající nad vodu. Dříve samostatné, dokud je člověk nepropojil. Úžasný kout, ale především úžasné dílo.

21.5.2019 v 19:45 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 46 | Diskuse

Klára Žejdlová

Dlouhé fronty na hranicích a „videa“ v příkopu, aneb mé první seznámení se s Itálií

Má láska k Itálii trvá už dlouho, téměř 30 let. Byla jsem totiž součástí té první vlny Čechů, kteří se hned po otevření hranic v roce 1990 vydali do Itálie k moři. No, do Itálie...jako tisíce dalších do Bibione.

21.5.2019 v 13:43 | Karma článku: 23.04 | Přečteno: 1434 | Diskuse

Miloslava Cejpková

Zanzibar? - spěchejte, nebo už neuvidíte.../pokračování/

Odbočili jsme z hlavní cesty na ještě drkotavější, částečně zarostlou tropickou vegetací, až z toho šel strach - na konci cesty řidič popadl naše kufry a uvedl nás přímo do naší zanzibarské chýše,

21.5.2019 v 11:36 | Karma článku: 9.56 | Přečteno: 214 | Diskuse

Jan Tomášek

Úzkokolejkou do České Kanady

Takovou českou cestovatelskou „klasiku“ – jindřichohradeckou úzkorozchodnou železnici se zadařilo absolvovat odhadem v roce 96. Cílem byl hrad Landštejn a jeli jsme tam tehdy tři – já a můj tehdejší obvyklý spolucestovatelský pár.

21.5.2019 v 4:04 | Karma článku: 5.82 | Přečteno: 193 | Diskuse

Michaela Muzikářová

8 důvodů, proč navštívit Abruzzi, skrytý cestovatelský ráj

Dnešní text začnu slovy “Molise - region, který neexistuje”. Proč se to v Itálii říká? Inu proto, že samotní Italové si z tohoto regionu dělají často legraci...

19.5.2019 v 20:44 | Karma článku: 13.48 | Přečteno: 360 | Diskuse
Počet článků 61 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 828

Zubní lékař a publicista, koníčky: automobilismus (veteráni), cestování, umění, sport a jazyky

Najdete na iDNES.cz