Jak samotář Jean Dubuffet zhodnotil své myšlenky – první velká výstava po dvaceti letech

16. 02. 2016 8:11:03
Dubuffet, původně úspěšný obchodník s vínem, vyměnil až ve svých 40 letech měšťanské pohodlí a zajištěnou existenci za umění ...určitě ne náhodou. Jedinečná, obsáhlá výstava mapuje napínavý vývoj malíře-individualisty.

Jean Dubuffet, narozen přesně na přelomu 20. století, prožil tu nejproduktivnější epochu vývoje umění za posledních několik set let a rozhodl se nezávisle vytvořit vlastní umělecký pohled. Snad jediný silný vliv na jeho tvorbu měl Art brut, s kterým se setkal zejména během svého pobytu ve Švýcarsku. Dubuffet jej začal dokonce sbírat a později svou sbírku věnoval městu Lausanne.

Dubuffet byl i v soukromí osobitý, plachý a zároveň téměř bezohledně svobodymilovný. Současníci, i jeho nejbližší přátelé, mu atestují i vznětlivost a přecitlivělost v soukromém styku. Tvorba Jeana Dubuffeta ovlivnila v polovině 20. století celou generaci umělců v čele s Hockneyem a Haringem nebo i Baselitzem.

Výstava je průřezem Dubuffetovou tvorbou a jak je rozdílná, má zároveň společného jmenovatele. Portréty pojednává jako krajiny, i věci jsou pro něj pozměněné krajiny. Sám řekl: „...i jakýkoliv stůl se pro každého může proměnit v krajinu, velkou jako Andy,“...a nebo „...má též vrásky a rýhy." Každá z rozdílných epoch Dubuffetovy tvorby znamená další krok zpět k přírodě. Na konci své tvůrčí invence používal na plátnech hlínu, prach, popel, křídla motýlů!, houby, semínka a olej nanášel jako by lopatkou... Dubuffet zemřel v Paříži ve svých čtyřiaosmdesáti letech.

Zlatý hřeb výstavy je instalace „Coucou Bazar“ z let 1972-73. Coucou Bazar je monumentální seskupení sta pevných a dvaceti nadměrných pohyblivých, stylizovaných a částečně elektricky animovaných surreálních, postav. Dubuffet použil pro CouCou výhradně červenou, modrou, bílou a modrou barvu – a nazval jej „oživlý obraz." V prezentaci, která byla dodnes k vidění pouze v Paříži, New Yorku a v Turínu se spojuje malba a sochy, hudba a tanec v jeden improvizovaný dramatický celek. Dvakrát týdně, ve středu a v neděli, se část předimenzovaných figurín dá, díky profesionálním balerínám, do pohybu. Část výstavy a Coucou je na https://www.youtube.com/watch?v=Lry5lW9uoLk

Od roku 1997 je sbírka umístěna ve veřejně přístupném muzeu postaveném od Renzo Piano. Budova je 170 m dlouhá a má celkovou plochu téměř 4000 m2. Díla pro výstavu zapůjčilo patnáct špičkových muzeí a sbírek. Výstava byla zahájena 31.ledna a potrvá do 8.května 2016. Muzeum je otevřeno od 10 hodin do večera, po 365 dní v roce, vstupné činí 25 / red. 20 CHF.

Autor: Jiří W. Pollak | úterý 16.2.2016 8:11 | karma článku: 16.68 | přečteno: 431x


Další články blogera

Jiří W. Pollak

Modrý a růžový Picasso naposledy ?

Bazilejská Fondation Beyeler, otevře po několikaleté přípravě, v únoru 2019 brány výstavou Pabla Picassa. K vidění a obdivu budou ta nejvzácnější díla z umělcova „modrého a růžového “ období.*

13.6.2018 v 9:26 | Karma článku: 20.95 | Přečteno: 456 | Diskuse

Jiří W. Pollak

Bývalý uprchlík daroval Kunsthausu umění za miliardu

Světoznámá sbírka Wernera Merzbachera se přestěhuje jako dar do Curyšského muzea. Mecenáš označil dar jako "dík zachráněného dítěte" za jeho přijetí do Švýcarska před 80 lety*.

28.5.2018 v 9:09 | Karma článku: 26.30 | Přečteno: 577 | Diskuse

Jiří W. Pollak

Czech Press Photo šláplo hodně vedle

Vítězem soutěže pořádané Czech Press Photo, se stala instrumentalizovaná fotka, zneužitá k politické propagandě. Ať nevědomky, nebo cíleně, je vlastně jedno. Je to ostuda. Opožděná kritika soutěže je lepší než mlčet.

20.5.2018 v 11:43 | Karma článku: 42.29 | Přečteno: 3310 | Diskuse

Jiří W. Pollak

Kousek jižní Francie – Arles, Avignon, Nîmes etc. pro začátečníky

V trojúhelníku mezi Montpellier, Orange a Marseille leží krásná a na historické památky bohatá krajina. Již jeden týden stačí, obsáhnout ty nejzajímavější.

26.10.2017 v 18:13 | Karma článku: 26.86 | Přečteno: 1148 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

Česko-slovenská Bible

Vážení přátelé, rok 2018 je rokem, kdy si připomínáme sté výročí založení společného Československého státu. Rádi bychom Vás při té příležitosti upozornili na čerstvou novinku – unikátní Česko-slovenskou Bibli.

16.10.2018 v 18:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 88 |

Karel Sýkora

Veřejné setkání podpořilo situaci čínských křesťanů v ČR

V neděli 14. října 2018 odpoledne se na Václavském náměstí v Praze uskutečnilo modlitební shromáždění na podporu čínských křesťanů, kteří v České republice již druhým rokem žádají o azyl z důvodu svého pronásledování.

16.10.2018 v 6:50 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 50 |

Jaroslav Polák

Pánbůh je tady prostě pro všechny stejně

Na Facebooku Alexandr Flek již několik let zveřejňuje parafráze, tj do moderních pojmů a reálií zasazených přetlumočení, důležitých biblických míst v rámci projektu ParaBible. Nechal jsem se inspirovat a napsal jsem...

15.10.2018 v 15:19 | Karma článku: 10.29 | Přečteno: 446 | Diskuse

Eva Šamánková

Červený adresář

Červený adresář. Léty ohmataný a ošoupaný, skrývající desítky jmen. Tak, jako za každým z těch jmen stojí tvář a vlastní příběh, tak i za tímto červeným adresářem je schovaný celoživotní osud jeho majitelky...

15.10.2018 v 9:12 | Karma článku: 6.33 | Přečteno: 210 | Diskuse

Karel Sýkora

Erik Satie – Gymnopédies No. 1 and 3

Erik Satie byl francouzský skladatel a klavírista, který v mnoha směrech předešel svou dobu. Byl velmi tvůrčí osobností a měl výrazný vliv na své současníky, především Clauda Debussyho, Maurice Ravela a Francise Poulenca.

15.10.2018 v 9:09 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 42 |
Počet článků 59 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 813

Zubní lékař a publicista, koníčky: automobilismus (veteráni), cestování, umění, sport a jazyky





Najdete na iDNES.cz