Kunsthaus Zürich vystavuje «Pipilotti Rist» – průřez třemi dekádami její tvorby

Světoznámá umělkyně Pipilotti Rist, rebel a avantgardistka na poli videových instalací. Poprvé po patnácti letech je ukazuje na rodné půdě. Hlavní sál „Domu umění“ má 1000 m2 a tak se její velkoplošné instalace nemusí nijak těsnat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vlastním jménem Elisabeth Charlotte, používá Rist přezdívku Pipilotti už od dětství, když byla srovnávána s jednou neposlušnou postavičkou z dětských pohádek...  Průlomem na mezinárodním uměleckém parketu byla její video-instalace,  kde se zabývá milujícím se párem, barevně zcizená, extrémně z blízka, tak že vzniknou nečekané erotické halucinace. Toto dílo okamžitě zakoupila MoMa, New York.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pipilotti staví do protikladu přírodu a těla, světla a barvy, mísí je s hudbou a ukládá často do konvenčního zátiší, nebo naopak, vynalézá originální pozadí. Myslím, že její síla spočívá také ve velkorysosti. Její instalace hýří povokativní smyslností.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sama komentuje: „Moje video je jako dámská kabelka, je v ní všechno - literatura, malba i hudba“ Dvě instalace z poslední doby zabírají jeden velký sál. „Pixelwald“ – les z pixelů, dokončila exkluzívně pro tuto výstavu, tento rok. Na 3000 multiformních svítilen z polykarbonátu je zavěšeno na 270 káblech. Sférická světla se rozsvěcejí a mění barvy podle hudby a na dvou obrovských plátnech se odvíjí metamorfoza těl v přírodu. Pipilotti provokuje, experimentuje a unáší diváka někam, kam se jinak nechodí, co se jinak neukazuje.  Rozhodně nechybí erotika, i když není v popředí zájmu umělkyně, jak sama tvrdí...což je těžko uvěřit. Její instalace jsou zábavné, ironické a působí sebevědomě, tak jak se i Pipilotti chová na venek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Před zahájením výstavy jsme měli příležitost zažít umělkyni v Kunsthausu z blízka, „bez šminky a přetvářky“. Její šibalské vyzařování doplnilo světelnou show a hudbu – stala se její součástí i když se nejednalo o víc, než že vyzvala novináře: „ tak mi konečně řekněte, kam se mám postavit a co mám dělat?“ A rozcuchala si krátké vlasy. Rázem se stala tou Pipi z pohádky.

Sbírka nepotřebných věcí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Některé z dalších 40 instalací připomínají sbírky nepotřebných předmětů. Jednou z instalací je
manželská postel pro návštěvníky a partner/ku „dodá“  projekce.  Pro desítky spodních kalhotek pověšených ve formě velkého lustru má Pipilotti též vysvětlení, které směřuje jinam než návštěvníka zprvu napadne. Ap */ pro smartfony Vám ho dodá...

Výstava zapůsobí na každého jinak. To bude asi to kouzlo, které z Pipilotti dělá globální umělkyni. Kunsthaus ji zadal proměnit  avantgardní, funkcionalistickou  sklo-ocelovou kopuli budovy tak, aby v noci hrála různými světelnými efekty. Několik set čtverečních metrů se zevnitř promění v hru  barev a světla.  Instalace se jmenuje „Dotýkající se světla“.
Na fasádě Kunsthausu je videem nasvícen Burckhardtův reliéf z přelomu minulého století, zápas Amazonky s řeckým bojovníkem. Popis animace je na mém fotoblogu iDnes.czNEWVIDEO boje Amazonky  Délka projekce na fasádu je 18 minut, zde sestříhnuta na 7 minut.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na dvou plátnech jsme svědky metamorfozy anatomie lidské tkáně a "přebarevné" přírody.
Zdarma je k dispozici interaktivní ap*/ pro smartfony, s obrazovým a hlasovým průvodcem. K výstavě vyšel výpravný katalog, který je koncipován jako glosář pojmů, k tvorbě Pipilotti Rist, komentovaný externími autory. Tento sborník obsahuje i 12 reprodukcí na odolném podkladu, použitelné, jak se vyjádřila umělkyně sama, „na co chcete, třeba si to pověste, nebo si na to dejte kafé, to je na vás.“  Tvorba Pipilotti Rist byla oceněna 28 vyznamenáníma na prestižních soutěžích a několika bienálích na celém světě.

 

 

 

 

Snímky jsem pro iDnes.cz pořídil před zahájením výstavy. Kristin Steinerové (tiskové oddělení Kunsthaus Curych) děkuji za laskavé svolení k volnému zveřejnění všech oficiálních, profesionálních fotografií, na které se vztahuje copyright a odměna. 

Momentky autora a oficiální fotografie

NEW : VIDEO boje Amazonky  Délka projekce na fasádu je 18 minut, zde sestříhnuta na 7 minut.

Seznam profesionálních fotografií, použitých v galerii, 
s údaji o prameni a autorských právech ::

VIDEO:

V noci se na jednu z výkladních skříní Kunsthausu promítá esteticky diskutabilní video  -
"Bud` na mne hodný",  proto se do Kunsthausu možná ještě nikdo nevloupal ;-)

12.1.2017 Kunsthaus publikuje průměrnou návštěvnost : nejnavštěvovanější výstava roku, 1400 platících denně 

další fotky autora :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Takhle tuto monumentální, audiovisuální instalaci nikdy neuvidíte. Sál je zatemněn a osvětluje ho jen pluzující dvojprojekce. Polštáře rozhocené po celém sále vyzývají návštěvníka ulehnout a kochat se metamorfozou anatomie a přírody, podmalovanou vjímavou hudbou A. Guggisberga. Proč se instalace jmenuje "Worry will vanisch horizon" z roku 2014, mě ale nějak uniká...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Večer hraje střecha Kunsthausu "všemi barvami" (instalace "Dotýkající se světla", 2016)

a na Burckhardtových reliefech provádí Pipilottina projekce záchranu Amazonky...závěrem ještě

Poznámka, která není bez zajímavosti. Za 110 let existence curyšského Kunsthausu vystavovalo ve velkém sále pouze sedm žen-umělkyní. Za svého života ale jen dvě, jedna z nich je Pipilotti Rist.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...na pravo od vchodu do Kunsthausu je odlitek Rodinova slavného reliéfu "Brána do pekla"

Autor: Jiří W. Pollak | pondělí 29.2.2016 8:00 | karma článku: 15,65 | přečteno: 551x