Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Salon d'automobile - Autosalon Ženeva

5. 03. 2016 21:27:57
200 vystavovatelů má k dispozici přes 100 000 m2, výstavu doplňků a nářadí nepočítaje. Za den se to nedá stihnout a všechno popsat ještě méně. Denně se odehrálo kolem 100 tiskových konferencí a odhalení premiérových exponátů

Tiskové konference byly každou čtvrt hodinku, na dvou místech zároveň. Letos byl nával akreditovaných novinářů zvlášť velký. Ze všech kontinentů se jich sjelo během dvou dnů téměř 10 000. V příštích dnech se očekává v Ženevě čtvrt milionu návštěvníků.Ženevský autosalon je vyváženým mixem mezi 150 premiérami, nesériovými kreacemi a nezměrným množstvím modelů pro běžného konzumenta.

Zaznamenali jsme úplně nové firmy, jako Arash s e-auty o více než 2000 koní, ale zmizela mimo jiné např. Hispano-Suiza. Přibylo malých firem specializovaných na elektroauta, např. Bee Bee. Za pozornost stálo avantgardní coupé od Rinspeedu s dronem nebo anglický Kahn na chassis Aston Martin. Tradičně se na salonu pyšní milionovými auty dánský Zenvo (SS1) nebo Pagani (Zonda) a pod 1000 PS nejde nic.

SUVy jsou stále "in", takže zmíním Teslu s křídlovými dveřmi, decentního Maserati Levante a sympatickou Škodu Vision S, která se prý bude v této podobě brzy vyrábět. Velikost, prostornost a přehled tohoto konceptu spojuje nejdůležitější atributy úspěšného auta pro širší publikum.

Nejen nejnovější facelift Superbu je atraktivní a zaslouženě přitahoval pozornost návštěvníků. Velmi povedený je ze stejného domu i A2, ženevská světová premiéra, kompaktní SUVík (4.2m), pro začátečníky s dostatečně tlustou peněženkou. U Audi není nic zdarma. Podobně je to s premiérovým boxterem od Porsche - než začne spořit na spotřebě, je nutné jej draze zaplatit.

Japonské a korejské automobily nadále získávájí zákazníky bohatým vybavením v ceně a spolehlivostí. Navíc mají jaksi pro každého něco – jejich modelová paleta je věru široká. Tata budil na výstavě dojem, že stagnuje. Evropské firmy vsázejí na výkon i když je spotřeba a zplodiny neutuchajícím tématem. Překvapením je nápadně malý podíl čistě elektrických aut. Často, jako u citroenu, je DS-e jen studie. Přesto se něco dalo do pohybu – u každého stánku velkých firem ujišťují, že za krátko nabídnou elektrický model s delším dojezdem.


Švýcarská firma vyvinula čisté elektroauto do města s jediným rozdílem: bude k zaplacení. Pokud se nic nezmění ta bude k mání pod 10t Euro včetně akumulátorů. K 6. březnu registrovali v Küsnachtu již 311 objednávek pro první serii 500 jednotek. Francouzská Bee Bee staví v Alsasku levný XS se skromným dojezdem, ale nabízí pro delší cesty, jako třeba na prázdniny, na denní zapůjčení přívěsný generátor. Ten se zas odloží v jednom z více než sta depozitářů a na cestu zpět zas zapůjčí. Bude zajímavé sledovat, zda se tento systém osvědčí.

Mezi výkonnými elektroauty je na salonu zase lichtenštejnský Quant a Quantino. Firma slibuje technologií „Nanoflowcell“ o vyšším napětí, dojezd přes 1000 km.Výkonné motory generují téměř 1100 PS. Jízdu s ním firma už delší dobu slibuje a nikdo to auto ještě nekoupil.

Zatím je tedy Quant jen k vidění, ale i to stojí za to. Konkurent, chorvatský supersport Mate Rimače ze Záhřebu, je už dál. Rimac se stal nejrychlejším a nejhbitějším seriovým elektroautem na světě. 1100 PS jej katapultuje až na 335 kmh. Opravdu levný ale není, přijde na půl milionu Euro.

Klasické supersporty jako je Bugatti, Koenigsegg nebo Pagani Zonda stále vylepšují a dolaďují spalovací motory s nejméně dvěma turbodmychadly.Tato milionová auto musí mít vše v karbonu a keramice, jen parkovací kamera přijde na 40000 euro navíc. Bugatti Chiron V16, rychlejší bratr Veyrona, jede lehce 370 kmh a druhým klíčkem se dá odjistit a dosáhne 420 kmh – prostě přesně tolik, kolik je dnes absolutně zapotřebí.

Pastva pro oči jsou unikáty firem jako Italdesign und Superleggera, v zastoupení tuctu dalších, které se specializují na vylepšení vlastně perfektního a noblesního Bentleye, Ferrari, ale dnes i Tesly a Porsche, a prodražení již značně drahého. Člověk se diví, kolik vzáného dřeva a jemných kůží se dá do auta zabudovat.

Volvo, Jaguar a Aston Martin připomínají svou tradici vystaveným veteránem. Mladí návštěvníci postávají s polootevřenou pusou u „Sněhurčiny rakve“, jak se trefně tomuto volvu přezdívá. U Fiatu se zvláště mladým ženám moc líbil Spider 124 v retrolooku. Renault slibuje, že oživí tradici a příští rok vyjede nová, ale na klasické A 110 orientovaná, Alpine.

Alfa Romeo nabízí v modelu Giulia široký výběr motorizace. Koho nenadchne elastický motor se 135 PS, tak si asi vybere dvakrát silnější, nebo silný diesel a úspěšní mladí bankéři poletí zaručeně na Giuliu s 510 PS - vlka v ovčím kožichu.

Opel může být spokojen, vždyť jejich Astra se stala autem roku. V chodbách se šeptalo, že experti "vědí", že vlastně měla vyhrát Mazda MX-5 jako auto s vynikající technikou a ne pojízdný počítač. Skandinávští novináři hlasovali pro svůj Volvo SUV, ale angličtí voliči, fandící Vauxhallu a němečtí kolegové nakonec prosadili identickou Astru. Škoda Superb skončila na třetím místě spolu s pěti dalšími konkurenty.

Překvapením byla mizivá prezence samojezdících aut, zřejmě proto, že stále není vyřešena odpovědnost a pojištění škod způsobených softwarovým či technickým defektem. Horečně se pracuje na vyřešení selekce, zda auto srazí spíš chodce nebo vrazí do jiného auta, nebo radši do zdi. Cesta na Autosalon Ženeva stojí za to – pohodlné boty jsou podmínkou úspěšné návštěvy, protože lehká procházka to opravdu není.

Text: autor
Foto © Václav Velkoborský a autor

Autor: Dr.med.dent. Jiří W. Pollak, sc. | sobota 5.3.2016 21:27 | karma článku: 15.61 | přečteno: 534x

Další články blogera

Dr.med.dent. Jiří W. Pollak, sc.

Kousek jižní Francie – Arles, Avignon, Nîmes etc. pro začátečníky

V trojúhelníku mezi Montpellier, Orange a Marseille leží krásná a na historické památky bohatá krajina. Již jeden týden stačí, obsáhnout ty nejzajímavější.

26.10.2017 v 18:13 | Karma článku: 25.04 | Přečteno: 886 | Diskuse

Dr.med.dent. Jiří W. Pollak, sc.

Irská republika pro zvídavé individualisty

O Irsku se píše hlavně v souvislosti se stále napjatou situací v severním Irsku a Spojeném království... V „Republice“ je ale skoro všechno jinak. Irsko je v euru, nepřemýšlí o opuštění EU, nepoužívá se míle, ale jezdí se v levo.

26.6.2017 v 7:30 | Karma článku: 28.36 | Přečteno: 866 | Diskuse

Dr.med.dent. Jiří W. Pollak, sc.

Medellín - centrum drog a hnízdo vrahů ?

Kolumbie, Medellín - cesta za poznáním a kulturou. Medellín bylo ještě před deseti lety město s největším počtem vražd denně na světě. Dnes je klid a Medellín se rozrůstá obrovským tempem - tvrdí Dr. Petr Beránek.

14.5.2017 v 21:11 | Karma článku: 24.63 | Přečteno: 925 | Diskuse

Dr.med.dent. Jiří W. Pollak, sc.

Škodovky a jiné křižníky na Kubánských silnicích

Dovozní embargo donutilo Kubánce pečovat o vozový park, tak jak byl a proto se tam americké bouráky z 50. a 60. let zachovaly dodneška. Jejich stav je ale značně vzdálený od výbavy původních modelů, vyjímky spočítáte na prstech.

31.3.2017 v 23:17 | Karma článku: 30.27 | Přečteno: 1399 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Miroslav Hruška

Netradiční květnový výlet do Polska aneb Polsko (rychlo)vlakem i letadlem - díl druhý

V prvním díle této dvojdílné reportáže jsem s mým kamarádem zkoumal dopravní zajímavosti Katovic. Na závěr jsme se přesunuli polským Pendolinem do Varšavy. V tomto dílu tedy prozkoumáme Varšavu a také se proletíme letadlem ...

17.11.2017 v 13:10 | Karma článku: 10.13 | Přečteno: 256 | Diskuse

Regina Karasová

Boubín

S manželem si vyjet na cesty znamená obvykle malý turistický horror .. a nejinak tomu bylo i tentokrát, asi před měsícem, týden po vichřici Herwart, při výletu na vrch Boubín a stejnojmenný prales .

17.11.2017 v 11:12 | Karma článku: 13.62 | Přečteno: 237 | Diskuse

Jan Vaverka

Baskicko – 7. Díl: Co navštívit na cestě do Baskicka - Německo

V příštích třech dílech bych se rád zmínil o několika lokalitách, které nejsou tak zprofanované, ale dle mého soudu rozhodně za návštěvu stojí. Začnu od Německa.

17.11.2017 v 8:20 | Karma článku: 12.26 | Přečteno: 187 | Diskuse

Michal Dokoupil

V oáze Hedvábné stezky

Stejně jako po celá tisíciletí karavany Hedvábné stezky, i my jsme na naší cestě Čínou zastavovali v pouštních oázách, abychom se osvěžili po dlouhých kilometrech strávených v písečné krajině.

16.11.2017 v 16:00 | Karma článku: 9.48 | Přečteno: 192 | Diskuse

Petra Brabencová

Benátská ,,socka"

Vaporetto, je vlastně takový vodní autobus - až na to, že je to loď! Má několik linek a kdo je v Benátkách poprvé má pocit, že je to složitější než metro v New Yorku.

16.11.2017 v 10:24 | Karma článku: 10.60 | Přečteno: 439 | Diskuse
Počet článků 56 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 725

Zubní lékař a publicista, koníčky: automobilismus (veteráni), cestování, umění, sport a jazyky



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.