Jiří W. Pollak

Co hledají veteráni na Ženevském autosalonu ?

10. 03. 2016 9:02:46
Karosářské retro je součástí marketingu několika automobilek - a když ne, tak alespoň jeden veterán připomíná prodejní či závodnický úspěch. Výrobci tak zviditelňují svou tradici, prodlužují historii a vylepšují image.

Jaguar vystavil vedle nové kreace F-type svůj revoluční typ E, ve verzi kupé, které má s autosalonem historické spojení. Od majitele se dovídáme, že plánovaná premiéra tohoto "Éčka" se v roce 1961 v továrně produkčně zdržela. Vůz měl být dodán na nákladáku, ale to by dorazil pozdě. Jeden zaměstnanec si sedl za volat a přes noc dorazil včas do Ženevy. Auto pak zmizelo z Evropy, účastnilo se závodů v USA a bylo zhuntováno, jak říká Christian. Po repatriaci byl tento exemplář s historií náročně rekonstruován a během prací na karoserii se zjistilo, že už měl prvky budoucího kabrioletu...

Dodnes se traduje: „jedeš jak Chiron na Bugatce.“ Bugatti Chiron je jediný vůz na salonu s motorem W 16. Chiron je rychlejší bratr Veyrona. Druhým klíčkem se překlene omezovač a z 370 se posune až na 420 km/h. Obě jména, Pierre Veyron i Louis Chiron, jsou jména úspěšných závodníků. Přide k tomu, že na autě byla zachována tradiční, i když nefunkční forma chladiče.

U Rolls Royce a Bentley tomu není jinak. Forma chladiče je nezaměnitelná a připomíná nezměněnou tradici a kvalitu.

Volvo se připomíná ikonickou „sněhurčinou rakví“ jejíž typ coupé se stal světoznámým jak na plátně tak v televizních seriálech.

Britský herec Roger Moore s ním honil gangstery, sváděl krásné dívky a brázdil po ulicích jako detektiv The Saint - „Svatý“ s příslovečnou svatozáří. Jeho auto vystavuje dodnes Volvo muzeum v Göteborgu. Moore si ještě dlouhá leta příležitostně přichátel do muzea projet s "jeho"autentickým autem...

Fiat si vzpoměl na kabriolet 124 Spider a představil ho v novém vydání jako retro. Na výstavě se zdálo, že má zvláště u dámského publika o úspěch postaráno. Renault plánuje na příští rok novou edici sportovního kupátka silně podobnému typu rychlému a slavnému A 110.

U Jeepa vystavily hned dva modely. Karosářskému typu woody Normandie podobný SUV a válečný model, který úspěch firmy vlastně založil.

Alfa Romeo nabízí po tradiční Giulii motory až po 510 PS a nedaleko od ní vystavuje profituje Touring Alfu Disco Volante. Dnes již kultovní sporťák z roku 1952, navrhnutý šéfnávrhářem Puligou od Alfy. Tato ikona sloužila už jednou jako prředloha pro Top Gear v roce 2014.


Morgan vyrábí už po desetiletí tradičním způsobem a na karoserii klasického typu, k potěšení milovníků této značky, nic moc nemění. Proto stojí na stánku tento rok vedle dvoumístného roadstera jeho čtyřmístná varianta. Nápadná jsou opěrátka hlavy, zvláště ta zadní mě doslova vadí, ale předpis je zřejmě předpis a bezpečnost v provozu má přednost.

U Opelů jsou hrdí na titul Astry „Auto roku“ a zároveň vystavují studii, která nápadně připomíná sportovního young-veterána Opel GT.

Roztomilé Microlino vypadá jako klon poválečné BMW Isetty.

Jako levné, čistě elektrické auto má šanci na úspěch. Každopádně se do něho nastupuje pohodlněji než vystupuje.
Švýcarská firma, sídlící na břehu Curyšského jezera už vypsala subskripci. Během několika dnů se do pořadníku už zapsalo 400 zájemců. Tím by byla první maloserie už dnes vyprodaná.

Jeho cena je zřejmě klíčem k úspěchu a má se nasídlit malinko pod 10 000 euro.

Aston Martin připomíná vystaveným typem DB 5 auto jako míval James Bond a tím i tradici. Odhalení nejnovějšího modelu DB 11 byla velká sláva, ale veterán je veterán a tak mě líbila víc ta "pětka".
DB 11 je zase Bondovým služením vozem.

Brabus vystavuje tři klasické kabriolety z šedesátých a sedmdesátých let ve stavu jako na Concours d'Elégance: 300 SL, 220 SE und pagodu. Jeho stánek je jen několik metrů od svatyně mercedesu a to určitě není jen náhoda...

Na salonu je každoročně téměř nepřeberné množství modelů pro„normálního“ zákazníka.
Prokousat se touto nabídkou není žádná lehka procházka, proto je pohodlná obuv velmi důležitá.

Text: autor
Fotos: V.Velkoborský a autor

Autor: Jiří W. Pollak | karma: 19.58 | přečteno: 517 ×
Poslední články autora