Kandinsky a Marc - „Modří jezdci“

1911 se v Mnichově na stejnojmenné výstavě představili avantgardisté, kteří zahájili novou uměleckou epochu. ‚Modrý jezdec‘ byl i almanach, vydaný oběma přáteli v roce 1912...cítím i snahu mezinárodně zviditelnit německou tvorbu.

Wassily Kandinsky a Franz Marc byli vlastně nerovný pár, jako tito jezdci...ale spojovala je touha, kterou pociťovali oba stejně akutně, dát do umění více poezie, hudby, prostě otevřít jej ještě svobodnějším vjemům publika, více než se to podařilo impre- a expresionistům...Prostě přechod k abstrakci, bez velkého vysvětlování. Není proto náhodou, že mnoho obrazů je pojmenováno pouze „Kompozice" nebo  "Improvizace".

Modrá sice není jediná barva „jezdců“, ale protože jim představovala, cituji „kosmický klid, odpočívajících zvířat a zároveň připravenost ke skoku...“takže modrá je omiprezentní, i tam, kde bychom ji nečekali. Modrá liška, hora, louka, modré koně...

Zvláště Kandinsky si hrál trochu na schovávanou a názvem obrazu nic nenapovídal. Marc experimentoval pod vlivem kubizmu. Kandinský se posléze ubíral jiným směrem. Zatím co se obrazy Marca halily častěji do tmavších barev, Kandinský přímo provokoval opticky jasnějšími odstíny. Konsekventní abstrakci se věnoval a komponoval poplatně svému krédu, že „... obrazy jsou jako hudba...“, až po tragické, tehdy brutálně normální smrti Marca (1916), na bitevním poli první světové války. Zahynul mlád, pouze 36 letý.  
 

Klid a ochranný stín před hrozící, katastrofální válkou hledali ‚jezdci‘ a našli u Marie Franckové a přátel žijících v Mürnau, Bavorsku. Do svazku patřila i družka Kandinského, sama malířka, Gabriele Münter, von Werefkinová, Jawlenský a sám Marc.

Krátká, společná tvorba skupiny Modrý jezdec ovlivňuje uměleckou scénu dodnes.
Kurátorovi výstavy v Nadaci Beyeler se podařilo shromáždit ze všech koutů světa i ze soukromých sbírek, čím dál tím více i z ruských sbírek...na 70 děl a dalších 20 exponátů, veřejnosti částečně  neznámých nebo je zřídka vystavovaných. Kvalitu výstavy podtrhává ucelenost krátké tvořivé periody, která poprvé spojila i prvky jiných, např. asijských a afrických kultur na pozadí božského klidu bavorského venkova.
 

Obrazy Kandinského a Marca nepotřebují více slov, pokochejte se se mnou následujícími příklady jejich tvorby, výjímečně bez ohledu na chronologii a na autora.

Výstava: Fondation Beyeler, Riehen-Bazilej, od září – 22.ledna 2017

Text a foto: Dr. Jiří W. Pollak
 

Úterý, 22. listopadu 2016: 

Riehen/Basel.
Martina Ketterer-Podewskis přijela ze Schwarzwaldu (D) na výstavu v úterý 22.11.2016 a byla mile překvapena, když ji recepce přivítala jako  100.000 návštěvnici. Dostala dárky a cenu.
Navíc to bylo na její narozeniny...

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Jiří W. Pollak | středa 5.10.2016 8:58 | karma článku: 25,75 | přečteno: 777x