Geniální Claude Monet – v Bazileji

Fondation Beyeler shromáždila 62 děl - mezi nimi je patnáct obrazů, které jsou vystavovány jen velmi zřídka. Několik pláten ze soukromých sbírek nebylo na veřejnosti ukázano ještě nikdy - v Bazileji mají tudíž premiéru.

Museum Beyeler v Riehen vystavuje Monetova špičková díla, systematicky seřazená, tematicky podle sálů, jako cestu jeho tvorbou. Obrazy jsou zapůjčeny z Moma, Metropolitan N.Y., Bostonu, Musée d’Orsay, Tate a samozřejmě několika pláten pochází z vlastní sbírky. Jako nejcennější považuji patnáct obrazů, které jsou vystavovány jen velmi zřídka.
 

K vidění jsou obrazy z Pažíže, cest po Normandii, divoká pobřeží, mosty, louky a stromy, katedrály a samozřejmě lekníny.  Nezávisle na předloze, Monetovi se daří navodit specifickou, nenapodobitelnou atmosféru a náladu, která se přenáší na pozorovatele. Výstava působí jako hra stínů, světla a zrcadlení. Jedny „lekníny“ z vlastní sbírky stihl restauratorský ateliér dokončit právě včas k otevření výstavy. Video, dokumentující tento náročný počin je strance fondationbeyler.ch.

Kolem 1880 opustil Monet striktní impresionismus, možná, že tato nová orientace  souvisí se smrtí jeho manželky...   Zvláště během jeho cest po středomoří čerpal inspiraci z přírody a vkládal do obrazů osobní pocity. Stále více se věnoval působení světla.
 

Portrét jeho druhé ženy v zahradě u Seiny je vystaven po dlouhé době. Několik obrazů ze soukromých sbírek je k vidění vůbec poprvé!  Monetův odklon od impresionismu se spojuje se srmtí jeho první ženy Camille, která se dožila jen 32 let...Zatím co více než přátelský vztah s manželkou přítele, sběratele a mecenáše Ernsta Hoschedé byl v tu dobu věřejným tajemstvím.

Monet  „portrétoval“ Seinu několikrát, vždy, jakoby v jiném duševním rozpoložení. I moře jej magicky přitahovalo a inspirovalo, jak se v dopisech svěřoval manželce: „zbláznil jsem se do moře“.  
 

Obrazy, které Monet maloval během a po svém pobytu v Londýně, např. Parlament v mlze, patří k jeho vrcholným dílům jedné tvůrčí epochy. Na sklonku životní tvorby se Monet věnoval téměř výlučně variacím světla, stínů, zrcadlení jezírek s lekníny a pohledům do jeho zahrady v Giverny.
 

V posledních dvou sálech jsou vystaveny Monetovy "Lekníny". Rostlinám, vodě a vzduchu se věnoval, podle vlastních slov v rámci dekorace. Tento termín a tvorba byla tehdy dost moderní...Již delší dobu se Monet zabýval myšlenkou zviditelnit pohled na lekníny ve vodě ve velkém formátu. Hilda a Ernst Beyeler vložili do své nadace tento dekorativní počin, skládající se ze tří pláten, každé o velikosti 2 na 3 metry. Dojem z výstavy uceluje krátká  projekce dobového filmu, jak mistr maluje lekníny ve své zahradě v Giverny...

Touto velkolepou výstavou oslavuje Fondation Beyeler 20. výročí svého založení a tak u této příležitosti je celý rok vstup pro návštěvníky do 25 let zdarma. Fondation Beyeler se nachází v Riehen, v krásné části Bazileje a je pohodlně  přístupná  hromadnou dopravou, 
jak od nádraží, tak z letiště.
Výstava potrvá do konce května. Beyeler je otevřen 365 dní v roce od 10 do 18 hodin.  Více o Fondation Beyeler: https://www.fondationbeyeler.ch

Všechny obrazy jsem na výstavě nafotil a poskládal na blogu "Kultura" :  http://jiripollak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=582557

 

Pro přehled přikládám údaje o Copyright a informace k vybraným fotografiím:

 

Autor: Jiří W. Pollak | pondělí 23.1.2017 10:55 | karma článku: 25,56 | přečteno: 819x
  • Další články autora

Jiří W. Pollak

*Fundació Joan Miró, Barcelona*

21.10.2016 v 10:00 | Karma: 25,67
  • Počet článků 61
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 925x
Zubní lékař a publicista, koníčky: automobilismus (veteráni), cestování, umění, sport a jazyky

Seznam rubrik