Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Irská republika pro zvídavé individualisty

26. 06. 2017 7:30:58
O Irsku se píše hlavně v souvislosti se stále napjatou situací v severním Irsku a Spojeném království... V „Republice“ je ale skoro všechno jinak. Irsko je v euru, nepřemýšlí o opuštění EU, nepoužívá se míle, ale jezdí se v levo.

Životní úroveň kdysi ubohé země se stále zlepšuje, vystěhovalectví už dávno není tématem, naopak, chybějí pracovní síly na všech úrovních, od pomocných až po lékařské profese. Na přední stránky novin se Irsko dostalo i překvapivě rychle prosazeným zákazem kouření v restauracích i pubech a vynikajícím stavem chrupu obyvatelstva díky prevenci.

Irská republika je větší, než se na mapě jeví a proto jsme si cestu Irskem rozdělili na dvě trasy, jižní a severní. Časová náročnost je na bíledni, pokud se rozhodnete jet vlastním autem. Lépe je letět do Dublinu a použít překvapivě levné auto z půjčovny. Na projíždu každou půlkou Irska stačí jeden až dva týdny. Jižní trasu jsme začali v Dublinu a pokračovali s mnoha zastávkami přes Kilkenny, Cork, Killarney, Bunratty, Dingle, Limerick, Galway a Athlone zpět.

Ubytování je dobře rezervovat předem na hotelových portálech. Velmi výhodné jsou B & B, ubytování v parahotelerii. V některých lokalitách se zdá, že každý druhý dům nabízí „postel a snídani“. Čistota a vstřícnost jsou dva největší dojmy, které nás překvapily. Všude nás čekala bohatá snídaně „po anglicku“, jenže v irském vydání, která vydá za oběd.

Irsko má pohnutou historii, zažilo po staletí spoustu válek, hlavě náboženských. Reprezentační budovy pocházejí vesměs z doby anglické vlády. V Dublinu jsme využili projíždku turistickým autobusem Hop on, hop off (levnější jízdenku lze zakoupit už na letišti). Druhý den jsme se vrátili na zajímavá místa pěšky a navštívili velmi kvalitní galerie umění (Národní a City Gallery).

Nezapomenutelný je přírodní okruh Ring of Kerry, 200 metrů vysoké Cliffs of Mohen, o délce několika kilometrů, jakož objíždka Peninsuly Dingle.

Zdá se, že pro Iry není nic problémem a vše řeší s úsměvem. Rádi poradí, ukážou a dokonce i doprovodí na hledanou adresu.

Ve městě i na venkově jsme se orientovali dle rad místního Tourist centre a místních, znalých poměrů, zvláště co se týká výběru typických restaurací. Historických památek je všude dost, uměleckých galeríí taktéž a zvláště zajímavé jsou památky s prehistorickým původem. Na několika místech narazíte na obrané valy gigantických rozměrů. Např. Cahelconnel: 42 m průměr, 6 m vysoké a 3 m silné, nebo Polnabrone Dolmen – irský Stonehenge, ca. 3700 A.C.

Přírodní krásy se vyznačují hlavně jednou barvou – zelenou. O sytou zeleň se starají časté deště a mírné podnebí díky vlivu golfského proudu. Relief krajiny je kopcovitý a země je řídce obydlená. Ovce a krávy dominují na velkorysých pastvinách. Průmyslu je na jihu a západě země málo. Rybolov, zpracování ryb a rašeliniště jsou po cestovním ruchu velmi důležitou složkou národního hospodářství. K tomu přidou i příjmy z daní, které odvádějí evropské a světové firmy se sídlem v Irsku..

Hrady a zámky jsou rozsety po celé zemi, někdy ale nedostatečně označené, takže se dá lehce zabloudit...Monumentálních hradů je málo, spíš se dochovaly obranné tvrze, z dob nájezdů vikingů, rytířů, banditů a z doby podmanění Irska Angličany od 13. a 14 století. Za návštěvu stojí udírny lososů a následný piknik s čerstvě uzenými rybami. Zlatým hřebem programu a zakončením dne byla návštěva typických pubů s nekonečným výběrem piv a nepiv. Stravování „po irsku“ je podstatně lepší než jeho pověst.

Původní jazyk Keltů, gaulish, je omniprezentní. Ne že by jím mluvilo více než 100000 lidí, ale všechny zeměpisné názvy a prospekty jsou vedeny dvojjazyčně. Těžká výslovnost a gramatika jsou důvody, proč je tento jazyk tak málo rozšířený. Nic, ale žádný výraz, nepřipomíná jiný jazyk, posuďte sami: ... DANNOTALI IEVRV VCVETE SOSIN CELICNON ETIC GOBEDBI DVGIIONTITO VCVETIN IN ALISIIA...

Další fotky z cesty:

Text a foto autor a Petr Hubscher, Manchester

Autor: Dr.med.dent. Jiří W. Pollak, sc. | pondělí 26.6.2017 7:30 | karma článku: 28.36 | přečteno: 866x

Další články blogera

Dr.med.dent. Jiří W. Pollak, sc.

Kousek jižní Francie – Arles, Avignon, Nîmes etc. pro začátečníky

V trojúhelníku mezi Montpellier, Orange a Marseille leží krásná a na historické památky bohatá krajina. Již jeden týden stačí, obsáhnout ty nejzajímavější.

26.10.2017 v 18:13 | Karma článku: 25.04 | Přečteno: 886 | Diskuse

Dr.med.dent. Jiří W. Pollak, sc.

Medellín - centrum drog a hnízdo vrahů ?

Kolumbie, Medellín - cesta za poznáním a kulturou. Medellín bylo ještě před deseti lety město s největším počtem vražd denně na světě. Dnes je klid a Medellín se rozrůstá obrovským tempem - tvrdí Dr. Petr Beránek.

14.5.2017 v 21:11 | Karma článku: 24.63 | Přečteno: 925 | Diskuse

Dr.med.dent. Jiří W. Pollak, sc.

Škodovky a jiné křižníky na Kubánských silnicích

Dovozní embargo donutilo Kubánce pečovat o vozový park, tak jak byl a proto se tam americké bouráky z 50. a 60. let zachovaly dodneška. Jejich stav je ale značně vzdálený od výbavy původních modelů, vyjímky spočítáte na prstech.

31.3.2017 v 23:17 | Karma článku: 30.27 | Přečteno: 1399 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Miroslav Hruška

Netradiční květnový výlet do Polska aneb Polsko (rychlo)vlakem i letadlem - díl druhý

V prvním díle této dvojdílné reportáže jsem s mým kamarádem zkoumal dopravní zajímavosti Katovic. Na závěr jsme se přesunuli polským Pendolinem do Varšavy. V tomto dílu tedy prozkoumáme Varšavu a také se proletíme letadlem ...

17.11.2017 v 13:10 | Karma článku: 10.13 | Přečteno: 256 | Diskuse

Regina Karasová

Boubín

S manželem si vyjet na cesty znamená obvykle malý turistický horror .. a nejinak tomu bylo i tentokrát, asi před měsícem, týden po vichřici Herwart, při výletu na vrch Boubín a stejnojmenný prales .

17.11.2017 v 11:12 | Karma článku: 13.62 | Přečteno: 237 | Diskuse

Jan Vaverka

Baskicko – 7. Díl: Co navštívit na cestě do Baskicka - Německo

V příštích třech dílech bych se rád zmínil o několika lokalitách, které nejsou tak zprofanované, ale dle mého soudu rozhodně za návštěvu stojí. Začnu od Německa.

17.11.2017 v 8:20 | Karma článku: 12.26 | Přečteno: 187 | Diskuse

Michal Dokoupil

V oáze Hedvábné stezky

Stejně jako po celá tisíciletí karavany Hedvábné stezky, i my jsme na naší cestě Čínou zastavovali v pouštních oázách, abychom se osvěžili po dlouhých kilometrech strávených v písečné krajině.

16.11.2017 v 16:00 | Karma článku: 9.48 | Přečteno: 192 | Diskuse

Petra Brabencová

Benátská ,,socka"

Vaporetto, je vlastně takový vodní autobus - až na to, že je to loď! Má několik linek a kdo je v Benátkách poprvé má pocit, že je to složitější než metro v New Yorku.

16.11.2017 v 10:24 | Karma článku: 10.60 | Přečteno: 439 | Diskuse
Počet článků 56 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 725

Zubní lékař a publicista, koníčky: automobilismus (veteráni), cestování, umění, sport a jazyky



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.