„Únos“ do světa... pokračujeme s radostí – Bali nás nechce pustit

Nášemu průvodci jsme dali najevoi, že se ani dnes nechceme jít koupat nebo mít odpočinkový den. Chceme zas něco zajímavého vidět. Jeho pokusy ukázat nám krásné bílé pláže se nám podařilo k jeho neskrývané nevoli potlačit, ale když jsem mu vysvětlil, jak je jeho země jedinečná a že nechceme hledat jiného průvodce, protože podle naší zkušenosti ji nám umí ukázt pouze on…a byl náš!

Bohatě zdobené hroby, nepoměrně náročně k chudobě místní vesničky...Jirka

Vyjíždíme na zdejší poměry dost brzo a tak máme štěstí, že vidíme rituál pozdravení dne, což je pokládání malých obětí na práhy balinejských obydlí – ostatně, každé ráno jsme měli na prahu malou misku s ustáleným obsahem: pár zrnek rýže, květy, koření, voňavou tyčinku a další maličkosti.

Navštívili jsme starobylý templ Gya Gajan  proslavený svou svatou slonní jeskyňí  z 11. století, která zůstala neobjevená až do r. 1923 … koupele byly odkryty dokonce ještě později. Za dalšími zajímavými místy se prodíráme pralesem a končíme u chrámu  v též vesničce.

O slavnostní oběd před templem se strají pouze muži - je to zvlaštní pohled na klábosící kuchtíky...

Zatím co na Sumatře byli místní létající prodejci zdrženliví, tak na Bali jde do tuhého.  Před každou památkou se neodbytně  vnucují a protože  jsou ceny věru až směšně nízké, tak je těžko se dotěrných obchodníků zbavovat. Nejlépe je mít vlastní sarong (pietní kus látky přes bedra) ssebou…

Skalní chrám Gunnung Kawi je postaven v hlubokém údolí u říčky a sestup, resp. návrat od něho je po 300 schodech a za teplot kolem 35 C ve stínu dost náročný. Zato zážitek je nezapomenutelný. Ve skalách jsou vytesány, pokud věříme pověstem, svátosti krále a všech jeho konkubín…

Další chrámy jsou po cestě, jako perly na šnůře. Snad nejdůležitější je Pura Tirta Empul, kam se sjíždějí Indonézané, aby se vykoupali mezi kapry v zázračných pramenech a tím získali „věčný život“.  O hysterické výjevy tam není nouze a pak zakročí diskrétní ale všudepřítomná ochranka. Stříšky ve všech templech jsou velmi dobře udržované umělecké a řemeslné skvosty. Pozlacené dřevořezby nejrozmanitějších tvarů a plné bájných postaviček se pořizují z darů věřících.

Okružní cestu pokračujeme pohledem na nejvyšší  vulkán ostrova Gunung, přes 3000 m vysoký, na jehož úpatí se nachází velké jezero. Škody po nedávné velké erupci jsou ještě dobře viditelné.

Cesta jihozápadem  nás vede  ke chrámu Taman Ayun v království Menši. Před vchodem do královského parku je metrová, dvojjazyčná  cedule: „Ženám s periodou je vstup zakázán“. Po úspěšném shánění nové SD karty (našli jsme ji v obchodě s manželčiným jménem !) a pak bankomatu, což bylo úloha nelehká…jsme odměněni nádherným chrámem u jezera. Pura Ulun Danu Bratan je poutní místo
celé Indonézie.

Chrám  Tanah Lot je na atraktivním místě. Zahrady, ploché skály u moře a poloostrov s malým chrámem jsou hinduistickou svátostí, dovnitř se ale  nedostaneme.  Pak jdeme na chutný oběd do restaurace pro místní. Je trochu z ruky, ale zase jsme překvapeni jak dobře a levně se lze stravovat mimo turistická centra. Ceny odpovídají české čtyřce…

Cestou zpět do hotelu navštěvujeme různé řemeslné dílny, kde se pracuje pouze pod přístřeškem a pořádek není zrovna jejich sílou. Upřímně obdivujeme jejich zružnost.

Práce na rýžových polích je namáhavá a vyžaduje zápřah celé rodiny. Na terasových polích není místo pro "techniku" , tam se pracuje pouze manuálně.

Počasí je na hranici ‚příjemného‘ – což je výraz vysoce relativní. Kdo má rád teplo a vlhko, ten si přijde na své. Pravé blondýnky a rezkové to budou snášet obtížněji. Klobouk a sluneční krémy jsou povinností, pokud se chcete venku pohybovat celý den. Kolem 30-35 stupnů je tu (v našich zimních měsících) stále, v noci se ochladí jen málo. Prudké, ale krátké deště vás moc neosvěží, protože pak panuje ještě větší vlhkost. Velkou neřestí, ale nejen na Bali, je air condition, nastavené pokud možno na 20 stupnů. Klimatický šok je předprogramován, bolení krku, hlavy a slzící oči jsou následkem – neváhejte se ohradit v taxíku, restauraci, hotelech, aby upravili teplotu.

Na rozloučenou s Bali jsme se rozhodli jít do dobré místní restaurace, ale cestovka Alcatravel nám nachystala překvapení: nechali připravit veřeři v našem hotelu, v altánku pod palmami...Samé balinejské dobroty ke kobé-beefu, příjemné víno…a nakonec jsme byli poučeni, že je to dárek…

V Koreji bude méně horko...pokračování  za týden, v pondělí 25.2.                Jirka

Autor: Jiří W. Pollak | pátek 15.2.2013 1:10 | karma článku: 10,95 | přečteno: 745x

Malíř Dalibor Říhánek vystaví ….v Chotěšovském klášteře

Obrazy, grafiku, kresby a gobelíny, s lehce spirituálním podtextem a nepřehlédnutelnou špetkou erotiky. Některé práce se dovolávají setkání s biblickými motivy, antickou tématikou, symboly z dávného Egypta, surealismem a kubismem

26.4.2019 v 18:35 | Karma: 13,89 | Přečteno: 556x | Diskuse| Pozvánky, akce

Praha Oskara Kokoschky v Curychu

Kunsthaus ukazuje díky 250 vzácným exponátům kompletní, chronologickou retrospektivu světoznámého malíře s českými kořeny, expresionisty Oskara Kokoschky.

6.1.2019 v 14:00 | Karma: 26,23 | Přečteno: 671x | Diskuse| Cestování

Jiří W. Pollak

Modrý a růžový Picasso naposledy ?

15.2. doplněno: Bazilejská Fondation Beyeler, otevřela 2.února, po několikaleté přípravě, brány výstavou Pabla Picassa. K vidění a obdivu budou ta nejvzácnější díla z umělcova „modrého a růžového “ období.*

13.6.2018 v 9:26 | Karma: 22,74 | Přečteno: 1184x | Diskuse| Kultura

Jiří W. Pollak

Bývalý uprchlík daroval Kunsthausu umění za miliardu

Světoznámá sbírka Wernera Merzbachera se přestěhuje jako dar do Curyšského muzea. Mecenáš označil dar jako "dík zachráněného dítěte" za jeho přijetí do Švýcarska před 80 lety*.

28.5.2018 v 9:09 | Karma: 27,11 | Přečteno: 790x | Diskuse| Kultura

Czech Press Photo šláplo hodně vedle

Vítězem soutěže pořádané Czech Press Photo, se stala instrumentalizovaná fotka, zneužitá k politické propagandě. Ať nevědomky, nebo cíleně, je vlastně jedno. Je to ostuda. Opožděná kritika soutěže je lepší než mlčet.

20.5.2018 v 11:43 | Karma: 42,43 | Přečteno: 3420x | Diskuse| Média

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Zubní lékař a publicista, koníčky: automobilismus (veteráni), cestování, umění, sport a jazyky