Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Od Chagalla po Maleviče - ruská avantgarda 1905 -1932, jak ji možná neznáte...

Umělecké směry, impresionismus, kubismus až po modernu, se na západě vyvíjely téměř půl století. V Rusku se tento přerod odehrál podstatně živelněji, za pouhé dvě dekády, přičemž tam navíc přibylo ještě několik specifických proudů

Vznik a tvorba ruské avantgardy byla silně ovlivněna, daleko silněji než v Evropě, politickými událostmi. Připadá mně, že se situace měnila v pětiletém taktu. Od jakéhosi undergroundu za cara, revolucionářů a sympatizantů, pak oslavovatelů revoluce, součástí nové společnosti až po první disput, navazoval nonkonformismus a začal vládní teror. Ten se projevil zprvu jako kritika a omezování, vyvrcholil v zákaz tvorby a končil zatýkáním.  Téměř fatální byl rozkol mezi Malevičem a Chagallem, který se stal komisařem pro umění, ale byl potom donucen školu opustit... o tom potom. Byla to nesmírně rychlá doba!

Albertina prezentuje tento vývoj na základě téměř nepřeberného množství kvalitních a stylově
rozmanitých děl, za které z velké části vděčí velkorysému mecenáši, manželskému páru Batliner.  Jejich sbírka obsahovala několik set prvotřídních obrazů, které nyní spravuje Albertina. Díky těmto darům se hodnota sbírky muzea Albertina posunula mezi nejhodnotnější na světě.  Další obrazy zapůjčila hlavně ruská a francouzská muzea a několik sběratelů.

Výstava od Chagalla po Maleviče je nanejvýš povedený, i didakticky cenný počin. Dvojice, trojice obrazů, místy i více,  zastupující určitý styl nebo časoprostor, jsou doplněny výstižným a čtivým textem (německy a anglicky). Za reprezentativní a citlivý výběr obrazů (celkem 130!), vděčíme kurátorce Dr. Evgenii Petrovové a Prof. Dr. Albertovi Schröderovi.   

Rozmanitost stylu ruské avantgardy zrcadlí bezpočet spolků a skupin, které byly tehdy až překotně založeny. Mnohé vzájemně militantně polemizovali, abych netvrdil, že se potíraly... . Zatímco se jedni orientovali téměř nekriticky podle západních příkladů, ostatní se snažili najít vlastní cestu a to ne vždy jednoduchou.  Na suprematismus jsme zvyklí, ale další aberace jako neoprimitivismus, rejonismus, kubofuturismus (čistě ruská varianta italského futurismu) a ruský konstruktivismus nenajdeme nikde jinde tak početně zastoupený.

Chagall opustil 1911 Vitebsk a během pobytu v Paříži byl ovlivněn expresivně surreálním stylem. Po návratu do Ruska se nadšeně podílel na přeměně společnosti a vedl uměleckou školu. Spolu s El Lissickým a Malevičem se věnovali výuce nové umělecké generace. Zprvu umělecký a pak i ideologický rozkol zavál Chagalla do Moskvy a pak do emigrace, kde se mohl až do vysokého stáří plně vyžít ve vlastním nezaměnitelém stylu. Chagall se dožil 98 let.   

 

 

 

 

Kandinsky ztratil po 1917  iluze a majetek, jeho projekty byly zastaveny a tak se obrátil na Bauhaus a zůstal do 1933 v Německu.  
Sotva se stal Lenin vládcem v Rusku, byl freneticky slaven nejen bolševiky ale i výtvarnými umělci. Mezi nejaktivnější patřil např. Larionov, Gončarová, Malevič, Popová, Exter, Lisický ale i Chagall, Kandinský a další. Jak zmíněno, ty epochy se pak rychle střídaly. Následovalo procitnutí a vystřízlivění. Z utopie se stal zlý sen. Transformace společnosti byla řízena čím dál tím brutálněji úplně jiným směrem, než si vysnili avantgardisté.

1924 přituhlo ještě jednou. To už Kandinský (1921) a Chagall o rok později, opustili Sovětský svaz. K moci se dostal despota Stalin a ten věděl přesně jak se má malovat. Z agitropu se stal supronaturalismus – propagandu vystřídal styl jakési budoucnosti – nikdo ale netušil jak pochmurná ještě bude.

Malevič byl v čele tohoto trendu, ale musel ho brzo z donucení opustit. Protože nebyl ochoten podřídit se úplně, tak mu kolem r. 1930 cenzurou prošel jeden jediný obraz: Rudá kavalérie, zřejmě díky názvu s ideologickým nádechem. Potom to už bylo jen o socialistickém realizmu... .

Vládě nepohodlní umělci nemohli tvořit ani tajně, „do šuplíku“. Před obchody s malířskými potřebami stáli špiclové, kteří označeným umělcům nedovolovali nákup  a zamezovali tak tvůrčí praxi. Tento systém se udržel do sedmdesátých let! To mně potvrdila sběratelka ruské avantgardy paní Kownerová, galeristka v Zürichu, která vozila do Moskvy ještě v šedesátých letech barvy a plátna.

 

 

 

 

 

Najednou, 1929, ale rozhodně ne úplně dobrovolně, mění Malevič svůj styl. Maluje zase figurativně: "Žně", "Dívky v poli"... 
Navzdor nebezpečí malovali někteří dál, ale je to znát i na nekvalitních barvách a podkladu (viz níže). Kdo se provinil pomocí nekonformním umělcům, skončil taktéž v Gulagu. Politrukové doprovázeli malíře i v ateliérech a rozhodovali „co a jak“ znázornit ve stylu socialistického realizmu.  Bylo by ale naivní myslet si, že režim nenašel dostatek konformních umělců, kteří se živili budovatelskými, hornickými, rolnickými, vojenskými, politickými nebo nacionalistickými tématy.

Výstavu doprovázejí v několika sálech dobové filmy. Dokumerntární snímky jsou tak  šikovně sestříhány, že jsou harmonickou součástí výstavy, aniž by vyžadovaly nadmíru času a brzdily tak průběh prohlídky. Protože je počet obrazů, textových panelů, prostě nabídka informací tak velká, tak jsem celou výstavu absolvoval v klidu ještě jednou. Objemný katalog o >300 stranách, pevná vazba, za překvapivě nízkou cenu (29 Eur) umožní „třetí prohlídku“ Albertiny, selektivně doma.

Výstava potrvá ještě do konce června. Vstupné činí 13, Studenti platí 8,50 Eur.

Paní Mag. I. Novoselac-Binder a Mag. Sarah Wulbrandt děkuji za umožnění ničím nerušené návštěvy a vyjímečného povolení fotografovat.
Další záběry z výstavy:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rafinovaný přechod mezi malými formáty a velkou síní se podařil pomocí zrcadlové stěny.
Na detailu obrazu "Petrojelová lampa" je znát prasklinu podkladu a loupající se barvy...
Kandinský (vpravo)  zakomponoval do alegorického obrazu nejen plachetnici, ale i psa, portrét a další figury. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...za takové hrůzy se v té době dávaly metály! Kupzov byl ale pod enormním tlakem NKVD a po opakovaných výsleších si vzal v roce 1935 život...

všechny fotografie: autor reportáže

Publikaci věnuji paní Arině Kowner, znalkyni ruské a sovjetské umělecké scény, sběratelce umění, neúnavné sponzorce a galeristce 

Autor: Jiří W. Pollak | sobota 28.5.2016 18:10 | karma článku: 26,09 | přečteno: 1320x
  • Další články autora

Jiří W. Pollak

Malíř Dalibor Říhánek vystaví ….v Chotěšovském klášteře

Obrazy, grafiku, kresby a gobelíny, s lehce spirituálním podtextem a nepřehlédnutelnou špetkou erotiky. Některé práce se dovolávají setkání s biblickými motivy, antickou tématikou, symboly z dávného Egypta, surealismem a kubismem

26.4.2019 v 18:35 | Karma: 13,89 | Přečteno: 555x | Diskuse| Pozvánky, akce

Jiří W. Pollak

Praha Oskara Kokoschky v Curychu

Kunsthaus ukazuje díky 250 vzácným exponátům kompletní, chronologickou retrospektivu světoznámého malíře s českými kořeny, expresionisty Oskara Kokoschky.

6.1.2019 v 14:00 | Karma: 26,23 | Přečteno: 671x | Diskuse| Cestování

Jiří W. Pollak

Modrý a růžový Picasso naposledy ?

15.2. doplněno: Bazilejská Fondation Beyeler, otevřela 2.února, po několikaleté přípravě, brány výstavou Pabla Picassa. K vidění a obdivu budou ta nejvzácnější díla z umělcova „modrého a růžového “ období.*

13.6.2018 v 9:26 | Karma: 22,74 | Přečteno: 1184x | Diskuse| Kultura

Jiří W. Pollak

Bývalý uprchlík daroval Kunsthausu umění za miliardu

Světoznámá sbírka Wernera Merzbachera se přestěhuje jako dar do Curyšského muzea. Mecenáš označil dar jako "dík zachráněného dítěte" za jeho přijetí do Švýcarska před 80 lety*.

28.5.2018 v 9:09 | Karma: 27,11 | Přečteno: 788x | Diskuse| Kultura

Jiří W. Pollak

Czech Press Photo šláplo hodně vedle

Vítězem soutěže pořádané Czech Press Photo, se stala instrumentalizovaná fotka, zneužitá k politické propagandě. Ať nevědomky, nebo cíleně, je vlastně jedno. Je to ostuda. Opožděná kritika soutěže je lepší než mlčet.

20.5.2018 v 11:43 | Karma: 42,43 | Přečteno: 3420x | Diskuse| Média

Jiří W. Pollak

Kousek jižní Francie – Arles, Avignon, Nîmes etc. pro začátečníky

V trojúhelníku mezi Montpellier, Orange a Marseille leží krásná a na historické památky bohatá krajina. Již jeden týden stačí, obsáhnout ty nejzajímavější.

26.10.2017 v 18:13 | Karma: 27,36 | Přečteno: 1352x | Diskuse| Cestování

Jiří W. Pollak

Irská republika pro zvídavé individualisty

O Irsku se píše hlavně v souvislosti se stále napjatou situací v severním Irsku a Spojeném království... V „Republice“ je ale skoro všechno jinak. Irsko je v euru, nepřemýšlí o opuštění EU, nepoužívá se míle, ale jezdí se v levo.

26.6.2017 v 7:30 | Karma: 29,83 | Přečteno: 1047x | Diskuse| Cestování

Jiří W. Pollak

Medellín - centrum drog a hnízdo vrahů ?

Kolumbie, Medellín - cesta za poznáním a kulturou. Medellín bylo ještě před deseti lety město s největším počtem vražd denně na světě. Dnes je klid a Medellín se rozrůstá obrovským tempem - tvrdí Dr. Petr Beránek.

14.5.2017 v 21:11 | Karma: 26,15 | Přečteno: 1187x | Diskuse| Cestování

Jiří W. Pollak

Škodovky a jiné křižníky na Kubánských silnicích

Dovozní embargo donutilo Kubánce pečovat o vozový park, tak jak byl a proto se tam americké bouráky z 50. a 60. let zachovaly dodneška. Jejich stav je ale značně vzdálený od výbavy původních modelů, vyjímky spočítáte na prstech.

31.3.2017 v 23:17 | Karma: 30,86 | Přečteno: 1499x | Diskuse| Cestování

Jiří W. Pollak

Expresionista Ernst Ludwig Kirchner - 160 obrazů v Kunsthausu

Ernst Ludwig Kirchner byl spoluzakladatel „Brücke“ a patří mezi světoznámé avantgardisty. V Německu byl za nacizmu zařazen na listinu dekadentních umělců. Jeho díla byla stáhnuta, rozkradena a dokonce pálena.

10.2.2017 v 8:00 | Karma: 26,57 | Přečteno: 611x | Diskuse| Kultura

Jiří W. Pollak

Hvězda mezi fotografy, Annie Leibovitzová – vystavuje i v bývalých továrnách

Úspěchy, vyznamenání, skandály a extravangance Leibovitzové by naplnily celou knihu. Velkoformátové fotografie Leibovitzové vlastní všech 15 nejvýznamnějších muzeí na světě, od New Yorku, přes Amsterodam až po Petrohrad a Tokyo.

2.2.2017 v 10:38 | Karma: 26,24 | Přečteno: 564x | Diskuse| Kultura

Jiří W. Pollak

Claude Monet Pictus - fotoreportáž z výstavy

Sofistikovaný výběr obrazů velkého malíře dělá z výstavy ve Fondation Beyeler jedinečný zážitek. Komu se už podařilo zapůjčit např. šest obrazů Charing Cross bridge, 1902 - 4, z šesti různých sbírek ?...nebo troje "Kry na Seine"?

24.1.2017 v 19:54 | Karma: 31,16 | Přečteno: 813x | Diskuse| Kultura

Jiří W. Pollak

Geniální Claude Monet – v Bazileji

Fondation Beyeler shromáždila 62 děl - mezi nimi je patnáct obrazů, které jsou vystavovány jen velmi zřídka. Několik pláten ze soukromých sbírek nebylo na veřejnosti ukázano ještě nikdy - v Bazileji mají tudíž premiéru.

23.1.2017 v 10:55 | Karma: 25,56 | Přečteno: 819x | Diskuse| Cestování

Jiří W. Pollak

Tři miliardy za metrovou sošku – to je Alberto Giacometti

S velkým předstihem oznámená a netrpělivě očekávaná výstava prací Alberta Giacomettiho v curyšském Kunsthausu byla právě otevřena a obsahuje 256 exponátů ! aneb cestování za kulturou...

14.11.2016 v 11:30 | Karma: 29,01 | Přečteno: 1155x | Diskuse| Cestování

Jiří W. Pollak

*Fundació Joan Miró, Barcelona*

Muzeum „Fundació Joan Miró“, s jednou z největších sbírek mistrovy tvorby, se nachází na kopečku Montjuic a je architektonickým skvostem. Z terasy muzea se návštěvníkům otvírá překrásný pohled na téměř celou Barcelonu.

21.10.2016 v 10:00 | Karma: 25,67 | Přečteno: 867x | Diskuse| Kultura

Jiří W. Pollak

Kandinsky a Marc - „Modří jezdci“

1911 se v Mnichově na stejnojmenné výstavě představili avantgardisté, kteří zahájili novou uměleckou epochu. ‚Modrý jezdec‘ byl i almanach, vydaný oběma přáteli v roce 1912...cítím i snahu mezinárodně zviditelnit německou tvorbu.

5.10.2016 v 8:58 | Karma: 25,75 | Přečteno: 777x | Diskuse| Kultura

Jiří W. Pollak

Barcelona - podzimní víkendový cíl

Barcelona se za posledních 30 let zásadně změnila - zvláště kvůli olympiádě 1992 byly celé čtvrtě města upraveny a turistické atrakce byly uvedeny na aktuální úrověň. Městská doprava doznala největší rozmach právě díky olympiádě.

26.9.2016 v 20:36 | Karma: 28,51 | Přečteno: 837x | Diskuse| Cestování

Jiří W. Pollak

Francis Picabia – kariéra jako umělecká opereta o dvanácti dějích, aneb „Jak se vám líbí?“

Není snad výtvarného směru, ve kterém by Picabia alespoň trochu neexperimentoval. Všechny ostatní zvládl i ekonomicky, včetně Pin-up - hodně vyjadřuje nadsázka: "jako člověk usvědčen, ale jako umělec neodsouzen"..chytrému napověz

13.6.2016 v 0:09 | Karma: 25,24 | Přečteno: 785x | Diskuse| Kultura

Jiří W. Pollak

Alexander Calder - vynálezce mobile, plechové sny velkého kluka, aneb o křehké rovnováze

Calder je světový umělec, s Evropou pevně spojený Američan, který se celý život zabýval nezaměnitelným zviditelněním cirkusu a rovnováhy

3.6.2016 v 23:39 | Karma: 21,94 | Přečteno: 854x | Diskuse| Kultura

Jiří W. Pollak

Výstava DADA zrušena – následuje „Dada dodatek“ ! Co vypadá jako skandál je velký počin

Úspěšnou výstavu o hnutí Dada Reconstructed přerušila nečekaná událost. Kunsthaus Zürich nakoupil a byl v poslední době obdarován více než 100 obrazy z pozůstalosti umělců a sběratelů, např. P. Joostens a dalších ....

22.5.2016 v 19:43 | Karma: 26,15 | Přečteno: 661x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 61
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 925x
Zubní lékař a publicista, koníčky: automobilismus (veteráni), cestování, umění, sport a jazyky

Seznam rubrik