Alexander Calder - vynálezce mobile, plechové sny velkého kluka, aneb o křehké rovnováze
Alexander Calder, narozen ještě v 19. století, i když na poslední chvilku ;-), vyrůstal v umělecké rodině. Jeho otec i dědeček byli klasičtí sochaři. Alexander se již jako dítě zajímal o mechaniku, opracovávání dřeva – prostě rád kutil. Zprvu se zdálo, že se vydá stejně jako jeho předci na uměleckou dráhu, Alexander ale zvolil inženýrské studium, strojařinu na Stevens Institute of Technology, New Jersey.
Poznatky ze studia se mu později náramně hodily když se začal jako autodidakt zabývat rovnováhou a uměním. Zároveň jej přitahoval cirkus. Na své cestě do Evropy se zastavil a zůstal „viset“ v Paříži. Vytvořil tam celou řadu drátěných figurek, samozřejmě, že byly z cirkusového prostředí. Další počin byl Calderův cirkus, asambláž figurek v křehké rovnováze... . Byli tam žongléři, artisté, krotitelé, ale i zvířata.
V roce 1930 se setkal s Mondrianem a za nedlouho, nadšen abstraktní tvorbou, vystavoval svá díla u Perciera v Paříži. Strohou malbu záhy přenesl do konstrukcí a do prostoru. Dá se tedy bez nadsázky říct, že Calder vymyslel v roce 1932 první umělecké mobile. Plechy a dráty nahradily plátno – přibyl pasivní pohyb, vlastní dynamika a precizní rovnováha.
Krédo celé Calderovy tvorby je rovnováha. Sám definuje životní a uměleckou rovnováhu jako jedno velké mobile. Od zakopávajících batolat, přes vyrovnané manželství až po vrávorající seniory, jak se trefně zmínil Sam Keller ve svém úvodním projevu.
Kurátorka výstavy, Theodora Vischer, se odvážila na tenký led, jak sama přiznává, když novinářům vyprávěla o své první komunikaci s vnukem Alexandra Caldera, panem Rowerem. Paní Vischer si v duchu spojila dva zdánlivě vzdálené a přesto vývojově podobné umělce. Calder a švýcarské duo Fischli /Weiss. Na osobní rozhovor o možné výstavě a spojení obou žánrů se odebrala do New Yorku s náležitým respektem, prý i strachem... . Fondation Beyeler je již tradičně spojena s Calderem. Beyelerovi ho znali osobně, první díla zakoupili právě oni. Na pracovním stole Ernsta Beyelera stály dvě malé Calderovy sošky.
Výsledkem společného projektu je velkolepá show - klasika se prolíná s modernou a instalacemi, které mají společného jmenovatele. Je jím zase rovnováha. Ve vzduchu (doslova, vždyť mobile jsou zavěšena v prostoru) zůstává nedořešen výsledek. Každý si jej může/musí domyslet, dobarvit a pro sebe upravit.
Myslím, že se experiment podařil. Měřeno na nadšeném komentáři presidenta Calder Foundation, New York, pana Rowera, tato výstava posunula Caldera do nové dimenze. Mobile ožily užitou equilibristikou mladých umělců... .
V interview se Rower nemohl nabažit povedené prezentace tak velkého množství děl jeho dědečka. Calderovy sochy, figury, mobile a instalace Fischli / Weiss nepřipustí, že by se návštěvník chvíli nudil. Každý si musí hledat touto inovací vlastní cestu. Ne každému se to okamžitě podaří – i to je záměr kurátorky Vischerové, ukázat jinou cestu. Výstava potrvá do 4. září 2016
Další fotografie z výstavy:
Jiří W. Pollak
Malíř Dalibor Říhánek vystaví ….v Chotěšovském klášteře
Obrazy, grafiku, kresby a gobelíny, s lehce spirituálním podtextem a nepřehlédnutelnou špetkou erotiky. Některé práce se dovolávají setkání s biblickými motivy, antickou tématikou, symboly z dávného Egypta, surealismem a kubismem
Jiří W. Pollak
Praha Oskara Kokoschky v Curychu
Kunsthaus ukazuje díky 250 vzácným exponátům kompletní, chronologickou retrospektivu světoznámého malíře s českými kořeny, expresionisty Oskara Kokoschky.
Jiří W. Pollak
Modrý a růžový Picasso naposledy ?
15.2. doplněno: Bazilejská Fondation Beyeler, otevřela 2.února, po několikaleté přípravě, brány výstavou Pabla Picassa. K vidění a obdivu budou ta nejvzácnější díla z umělcova „modrého a růžového “ období.*
Jiří W. Pollak
Bývalý uprchlík daroval Kunsthausu umění za miliardu
Světoznámá sbírka Wernera Merzbachera se přestěhuje jako dar do Curyšského muzea. Mecenáš označil dar jako "dík zachráněného dítěte" za jeho přijetí do Švýcarska před 80 lety*.
Jiří W. Pollak
Czech Press Photo šláplo hodně vedle
Vítězem soutěže pořádané Czech Press Photo, se stala instrumentalizovaná fotka, zneužitá k politické propagandě. Ať nevědomky, nebo cíleně, je vlastně jedno. Je to ostuda. Opožděná kritika soutěže je lepší než mlčet.
Jiří W. Pollak
Kousek jižní Francie – Arles, Avignon, Nîmes etc. pro začátečníky
V trojúhelníku mezi Montpellier, Orange a Marseille leží krásná a na historické památky bohatá krajina. Již jeden týden stačí, obsáhnout ty nejzajímavější.
Jiří W. Pollak
Irská republika pro zvídavé individualisty
O Irsku se píše hlavně v souvislosti se stále napjatou situací v severním Irsku a Spojeném království... V „Republice“ je ale skoro všechno jinak. Irsko je v euru, nepřemýšlí o opuštění EU, nepoužívá se míle, ale jezdí se v levo.
Jiří W. Pollak
Medellín - centrum drog a hnízdo vrahů ?
Kolumbie, Medellín - cesta za poznáním a kulturou. Medellín bylo ještě před deseti lety město s největším počtem vražd denně na světě. Dnes je klid a Medellín se rozrůstá obrovským tempem - tvrdí Dr. Petr Beránek.
Jiří W. Pollak
Škodovky a jiné křižníky na Kubánských silnicích
Dovozní embargo donutilo Kubánce pečovat o vozový park, tak jak byl a proto se tam americké bouráky z 50. a 60. let zachovaly dodneška. Jejich stav je ale značně vzdálený od výbavy původních modelů, vyjímky spočítáte na prstech.
Jiří W. Pollak
Expresionista Ernst Ludwig Kirchner - 160 obrazů v Kunsthausu
Ernst Ludwig Kirchner byl spoluzakladatel „Brücke“ a patří mezi světoznámé avantgardisty. V Německu byl za nacizmu zařazen na listinu dekadentních umělců. Jeho díla byla stáhnuta, rozkradena a dokonce pálena.
Jiří W. Pollak
Hvězda mezi fotografy, Annie Leibovitzová – vystavuje i v bývalých továrnách
Úspěchy, vyznamenání, skandály a extravangance Leibovitzové by naplnily celou knihu. Velkoformátové fotografie Leibovitzové vlastní všech 15 nejvýznamnějších muzeí na světě, od New Yorku, přes Amsterodam až po Petrohrad a Tokyo.
Jiří W. Pollak
Claude Monet Pictus - fotoreportáž z výstavy
Sofistikovaný výběr obrazů velkého malíře dělá z výstavy ve Fondation Beyeler jedinečný zážitek. Komu se už podařilo zapůjčit např. šest obrazů Charing Cross bridge, 1902 - 4, z šesti různých sbírek ?...nebo troje "Kry na Seine"?
Jiří W. Pollak
Geniální Claude Monet – v Bazileji
Fondation Beyeler shromáždila 62 děl - mezi nimi je patnáct obrazů, které jsou vystavovány jen velmi zřídka. Několik pláten ze soukromých sbírek nebylo na veřejnosti ukázano ještě nikdy - v Bazileji mají tudíž premiéru.
Jiří W. Pollak
Tři miliardy za metrovou sošku – to je Alberto Giacometti
S velkým předstihem oznámená a netrpělivě očekávaná výstava prací Alberta Giacomettiho v curyšském Kunsthausu byla právě otevřena a obsahuje 256 exponátů ! aneb cestování za kulturou...
Jiří W. Pollak
*Fundació Joan Miró, Barcelona*
Muzeum „Fundació Joan Miró“, s jednou z největších sbírek mistrovy tvorby, se nachází na kopečku Montjuic a je architektonickým skvostem. Z terasy muzea se návštěvníkům otvírá překrásný pohled na téměř celou Barcelonu.
Jiří W. Pollak
Kandinsky a Marc - „Modří jezdci“
1911 se v Mnichově na stejnojmenné výstavě představili avantgardisté, kteří zahájili novou uměleckou epochu. ‚Modrý jezdec‘ byl i almanach, vydaný oběma přáteli v roce 1912...cítím i snahu mezinárodně zviditelnit německou tvorbu.
Jiří W. Pollak
Barcelona - podzimní víkendový cíl
Barcelona se za posledních 30 let zásadně změnila - zvláště kvůli olympiádě 1992 byly celé čtvrtě města upraveny a turistické atrakce byly uvedeny na aktuální úrověň. Městská doprava doznala největší rozmach právě díky olympiádě.
Jiří W. Pollak
Francis Picabia – kariéra jako umělecká opereta o dvanácti dějích, aneb „Jak se vám líbí?“
Není snad výtvarného směru, ve kterém by Picabia alespoň trochu neexperimentoval. Všechny ostatní zvládl i ekonomicky, včetně Pin-up - hodně vyjadřuje nadsázka: "jako člověk usvědčen, ale jako umělec neodsouzen"..chytrému napověz
Jiří W. Pollak
Od Chagalla po Maleviče - ruská avantgarda 1905 -1932, jak ji možná neznáte...
Umělecké směry, impresionismus, kubismus až po modernu, se na západě vyvíjely téměř půl století. V Rusku se tento přerod odehrál podstatně živelněji, za pouhé dvě dekády, přičemž tam navíc přibylo ještě několik specifických proudů
Jiří W. Pollak
Výstava DADA zrušena – následuje „Dada dodatek“ ! Co vypadá jako skandál je velký počin
Úspěšnou výstavu o hnutí Dada Reconstructed přerušila nečekaná událost. Kunsthaus Zürich nakoupil a byl v poslední době obdarován více než 100 obrazy z pozůstalosti umělců a sběratelů, např. P. Joostens a dalších ....
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 61
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 925x