Modrý a růžový Picasso naposledy ?
Fakta o výstavě:
• Výstava je nejnáročnější projekt v historii Fondation Beyeler, jak po stránce organisační, tak finanční.
• Přípravy a realizace trvaly čtyři roky.
• 75 pláten a soch je rozděleno do deseti místností, o celkové rozloze 1622 m2, což je největší kdy použitá plocha - velká část exponátů se vystavuje zřídka.
• Katalog k výstavě obsahuje 17 odborných statí a reprodukce exponátů na 304 stranách, což je zároveň nejobsažnější publikace Fondation Beyeler.
• Exponáty Modrého a růžového období jsou pojištěny na čtyři miliardy švýcarských franků, t.j. ca. 80 miliard korun...
• Zapůjčené objekty pocházejí od 41 institucí, mezi nimi je 28 muzejí : Musée national Picasso,
Paris, Metropolitan Museum of Art, New York, Tate, London, National Gallery Washington,
D. C., Moskauer Pushkin State Museum of Fine Arts, National Museum of Art Osaka, Centre Pompidou, das Musée de l’Orangerie Paris, Museu Picasso Barcelona, Centro de Arte Reina Sofía Madrid, Art Gallery of Ontario Toronto a další.
• Zapůjčená díla pocházejí z 13 států.
• 60 spolupracovníků doprovází návštěvníky v tematických a zájmových skupinách.
Picassovy obrazy a sochy z doby mezi 1901 a 1907 se zásadně odlišují od
jeho následující tvorby. Modré a růžové období - přechází totiž v kubismus
a dělí umělcovu tvorbu na dvě, ne zcela rovnocenné části - zároveň
rozděluji i obec Picassových obdivovatelů.
Doprovodný program začal "posezením" s p. Widmaierovou, vnučkou slavného dědečka, která se podělila o své zážitky z dětství, které doplňuje o rodinné a méně známé příběhy z umělcova života . Její vyprávění autenticky a živě dokreslilo Picassovu tvorbu. Otázky novinářů na citlivé téma jako dědictví, spor se sourozenci, finanční záležitosti odpovídala s dobře hranou naivitou a odvrátila zbytečný střet.
Před Mediálním Centrem se nachází restaurátorská dílna - za polootevřenými dveřmi se ve spolupráci s americkými experty restauruje Demoiselle d'Avignon.
Konvolut obrazů a soch špičkové kvality, který se kurátorům podařilo zajistit, je v historii Fondation Beyeler jedinečný. Nejen z návštěvnické atraktivity, ale i z finančního hlediska. Žádná dosavadní výstava si nevyžádala tak intenzívní úsilí a hledání sponzorů.
Picasso miloval cirkus a jeho atmosféru. Často navštěvoval cirkusová představení a již záhy se seznámil s klauny, akrobaty a kouzelníky. Je zajímavé, že portréty cirkusáků jsou laděny převážně smutně.
Díky dlouholeté spolupráce s Musée d’Orsay, Paříž a s Picassovou vnučkou, poskládali kurátoři R. Bouvier a S. Keller téměř kompletní mozaiku, která znázorňuje čím se Picasso zabýval a osvětluje , co jej formovalo, než se stal nesmrtelnou a asi i největší ikonou kubismu.
Předprodej vstupenek začal již v listopadu. Ještě nikdy nebylo shromážděno pro jednu Picassovu výstavu tolik jedinečných exponátů jako tentokrát a je téměř jisté, že se takový počin z logistických (chatrné rámy a zestárlý materiál pláten) a pojišťovacích důvodů, nebude hned tak opakovat.
P.S.: Foto reportáž Anita Pollaková
Fotografie obrazů byly pořízeny s výslovným a písemným svolením majitelů práv Fondation Beyler, Bazilej, CH
Jiří W. Pollak
Malíř Dalibor Říhánek vystaví ….v Chotěšovském klášteře
Obrazy, grafiku, kresby a gobelíny, s lehce spirituálním podtextem a nepřehlédnutelnou špetkou erotiky. Některé práce se dovolávají setkání s biblickými motivy, antickou tématikou, symboly z dávného Egypta, surealismem a kubismem
Jiří W. Pollak
Praha Oskara Kokoschky v Curychu
Kunsthaus ukazuje díky 250 vzácným exponátům kompletní, chronologickou retrospektivu světoznámého malíře s českými kořeny, expresionisty Oskara Kokoschky.
Jiří W. Pollak
Bývalý uprchlík daroval Kunsthausu umění za miliardu
Světoznámá sbírka Wernera Merzbachera se přestěhuje jako dar do Curyšského muzea. Mecenáš označil dar jako "dík zachráněného dítěte" za jeho přijetí do Švýcarska před 80 lety*.
Jiří W. Pollak
Czech Press Photo šláplo hodně vedle
Vítězem soutěže pořádané Czech Press Photo, se stala instrumentalizovaná fotka, zneužitá k politické propagandě. Ať nevědomky, nebo cíleně, je vlastně jedno. Je to ostuda. Opožděná kritika soutěže je lepší než mlčet.
Jiří W. Pollak
Kousek jižní Francie – Arles, Avignon, Nîmes etc. pro začátečníky
V trojúhelníku mezi Montpellier, Orange a Marseille leží krásná a na historické památky bohatá krajina. Již jeden týden stačí, obsáhnout ty nejzajímavější.
Jiří W. Pollak
Irská republika pro zvídavé individualisty
O Irsku se píše hlavně v souvislosti se stále napjatou situací v severním Irsku a Spojeném království... V „Republice“ je ale skoro všechno jinak. Irsko je v euru, nepřemýšlí o opuštění EU, nepoužívá se míle, ale jezdí se v levo.
Jiří W. Pollak
Medellín - centrum drog a hnízdo vrahů ?
Kolumbie, Medellín - cesta za poznáním a kulturou. Medellín bylo ještě před deseti lety město s největším počtem vražd denně na světě. Dnes je klid a Medellín se rozrůstá obrovským tempem - tvrdí Dr. Petr Beránek.
Jiří W. Pollak
Škodovky a jiné křižníky na Kubánských silnicích
Dovozní embargo donutilo Kubánce pečovat o vozový park, tak jak byl a proto se tam americké bouráky z 50. a 60. let zachovaly dodneška. Jejich stav je ale značně vzdálený od výbavy původních modelů, vyjímky spočítáte na prstech.
Jiří W. Pollak
Expresionista Ernst Ludwig Kirchner - 160 obrazů v Kunsthausu
Ernst Ludwig Kirchner byl spoluzakladatel „Brücke“ a patří mezi světoznámé avantgardisty. V Německu byl za nacizmu zařazen na listinu dekadentních umělců. Jeho díla byla stáhnuta, rozkradena a dokonce pálena.
Jiří W. Pollak
Hvězda mezi fotografy, Annie Leibovitzová – vystavuje i v bývalých továrnách
Úspěchy, vyznamenání, skandály a extravangance Leibovitzové by naplnily celou knihu. Velkoformátové fotografie Leibovitzové vlastní všech 15 nejvýznamnějších muzeí na světě, od New Yorku, přes Amsterodam až po Petrohrad a Tokyo.
Jiří W. Pollak
Claude Monet Pictus - fotoreportáž z výstavy
Sofistikovaný výběr obrazů velkého malíře dělá z výstavy ve Fondation Beyeler jedinečný zážitek. Komu se už podařilo zapůjčit např. šest obrazů Charing Cross bridge, 1902 - 4, z šesti různých sbírek ?...nebo troje "Kry na Seine"?
Jiří W. Pollak
Geniální Claude Monet – v Bazileji
Fondation Beyeler shromáždila 62 děl - mezi nimi je patnáct obrazů, které jsou vystavovány jen velmi zřídka. Několik pláten ze soukromých sbírek nebylo na veřejnosti ukázano ještě nikdy - v Bazileji mají tudíž premiéru.
Jiří W. Pollak
Tři miliardy za metrovou sošku – to je Alberto Giacometti
S velkým předstihem oznámená a netrpělivě očekávaná výstava prací Alberta Giacomettiho v curyšském Kunsthausu byla právě otevřena a obsahuje 256 exponátů ! aneb cestování za kulturou...
Jiří W. Pollak
*Fundació Joan Miró, Barcelona*
Muzeum „Fundació Joan Miró“, s jednou z největších sbírek mistrovy tvorby, se nachází na kopečku Montjuic a je architektonickým skvostem. Z terasy muzea se návštěvníkům otvírá překrásný pohled na téměř celou Barcelonu.
Jiří W. Pollak
Kandinsky a Marc - „Modří jezdci“
1911 se v Mnichově na stejnojmenné výstavě představili avantgardisté, kteří zahájili novou uměleckou epochu. ‚Modrý jezdec‘ byl i almanach, vydaný oběma přáteli v roce 1912...cítím i snahu mezinárodně zviditelnit německou tvorbu.
Jiří W. Pollak
Barcelona - podzimní víkendový cíl
Barcelona se za posledních 30 let zásadně změnila - zvláště kvůli olympiádě 1992 byly celé čtvrtě města upraveny a turistické atrakce byly uvedeny na aktuální úrověň. Městská doprava doznala největší rozmach právě díky olympiádě.
Jiří W. Pollak
Francis Picabia – kariéra jako umělecká opereta o dvanácti dějích, aneb „Jak se vám líbí?“
Není snad výtvarného směru, ve kterém by Picabia alespoň trochu neexperimentoval. Všechny ostatní zvládl i ekonomicky, včetně Pin-up - hodně vyjadřuje nadsázka: "jako člověk usvědčen, ale jako umělec neodsouzen"..chytrému napověz
Jiří W. Pollak
Alexander Calder - vynálezce mobile, plechové sny velkého kluka, aneb o křehké rovnováze
Calder je světový umělec, s Evropou pevně spojený Američan, který se celý život zabýval nezaměnitelným zviditelněním cirkusu a rovnováhy
Jiří W. Pollak
Od Chagalla po Maleviče - ruská avantgarda 1905 -1932, jak ji možná neznáte...
Umělecké směry, impresionismus, kubismus až po modernu, se na západě vyvíjely téměř půl století. V Rusku se tento přerod odehrál podstatně živelněji, za pouhé dvě dekády, přičemž tam navíc přibylo ještě několik specifických proudů
Jiří W. Pollak
Výstava DADA zrušena – následuje „Dada dodatek“ ! Co vypadá jako skandál je velký počin
Úspěšnou výstavu o hnutí Dada Reconstructed přerušila nečekaná událost. Kunsthaus Zürich nakoupil a byl v poslední době obdarován více než 100 obrazy z pozůstalosti umělců a sběratelů, např. P. Joostens a dalších ....
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 61
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 925x